Full version: Rosrabattidé
fruberglund
Funderar på att göra en rosrabatt här.

Idegranen vill jag gärna ha kvar om det går ihop med rosor. Läget har i alla fall 6 timmar sol. Jag vill sätta några av rosorna jag köpt på rosenposten och några av de jag redan har där.

Inringad med blått till vänster är ett Ginkoträd som jag tänkte flytta. Inringat med blått till höger är en ful buske jag ska gräva upp (kapade ner den helt förra året men det kommer nya skott)

Det röda området till vänster har jag tänkt att gräva fram berget som finns under gråssvålen. Det röda i mitten med streck i ska föreställa en rabattkant i sten mellan de båda mötande bergen. Det är alltså tänkt att bli rosplantering innanför hela området.

Idegranen flytta jag som sagt helst inte eftersom vi flyttade den dit för ett par år sen.

Tar gärna emot tips eller råd om ni har några, kanske ska göra rabatten något upphöjd också men inte för mycket eftersom vi har järsgården och vägen utanför.

På var sida om idegranen funderar jag på att bygga en fin trekantig klätterställning (fick tips i senaste Gör så här, trädgårdbilagan) med armeringsjärn att ha klätterrosor på.

Vad tror ni om det?
kerstin z5-6
Idegranen blir utmärkt till rosorna -skapar något vintervackert och en lugn bakgrund till de vackra färgerna -go for it ! tongue.gif
fruberglund
Vill även gärna ha tips på hur jag ska arrangera rosorna.

De jag har beställt och har tillgängliga för plantering där är

Ingrid Bergman
Amber Queen
Lanora
Rosa Helenae x 3
Sylt
Veilchenblau x 2
Marguerite Hilling
Astrid Lindgren
Mozart
Violacea
Aïcha

Är säkert nån jag glömt också, klantiga jag har ju inte skrivit upp vilka jag beställt smile.gif

Både hur de passar färgmässigt, storleksmässigt och på växtsätt, ev nypon m.m.

Räknar med att ni rostokar och rosexperter överöser mig med tips nu biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Kajsa
Storlekar enligt Rosbibeln
Aicha 3 x 2,5 m får inga nypon, remonterar
M. Hilling 2,5 x 2 m, inga nypon, remonterar
Mozart, 1,5-2 m x1,20, blommar till nov, små nypon.
Veilchenblau 2-4 m x 4 m, blommar en ggn.
Violacea, 1,20 x 1 m, blommar en ggn.
Rosa Helenae, 5-7 m x 6 m, blommar 1 ggn, nypon.
Titta på bredden på dessa, inga smårosor direkt,
bara gallican och Mozart som är " normal stora "
Sylt rosen minns jag inte måtten på.
Kan du få ett djupt jordlager ca 1 m, eller mer?
Hur lång är rabatten ? Rabattrosorna är ca 1 m.
Christina i Taxinge~
Idegranen blir ett verkligt plus i rabatten! Kanske du kan få plats med ytterligare nån...

Aïcha med sina underbart vackra, ljusgula blommor i juni, blir stor - henne måste du nog sätta i bakgrunden.
Ännu en juniblommare (mörkrosa) är M Hilling som också blir stor.
Mozart kan bli hyfsat rejäl och till skillnad från de två tidigare, blommar han hela säsongen (röd/vit).
Kanske alla tre i bakgrunden? wink.gif

I de blivande klättertornen har du ju några riktiga 'höjdare' att placera smile.gif
Vit/gula Rosa H. och lila/vita Veilchenblau som båda blommar i juli!

Gallican Violacea blommar också i juli med mörka, härliga blommor! smile.gif
Skulle nog passa att para ihop henne med Astrid Lindgrens rosa blommor - de blir ungefär lika höga.
Sen är det Landora och Amber Queen, gul resp mörkgul/orange. Blommar kontinuerligt båda och blir ungefär lika höga (ca 90cm) - borde kunna passa ihop - eller kanske flyttas helt isär för att få 'egen' uppmärksamhet!?
De är ju så vackra båda två! wub.gif

Den enda som jag inte får in i planteringen på ett 'självklart' sätt är mörkröda, urstiliga Ingrid Bergman......men hon kanske kan boa i närheten av Landora - de skulle möjligen lyfta fram varandra? wink.gif Men risken finns att det blir lite mycket grädde på moset där! wacko.gif
Kanske har du nån vit ros (eller 2-3st) som du kan stoppa in emellan för att hålla ihop/dämpa ev färgkrockar eller så/köp massor av vita aklejor eller digitalis som kan binda ihop planteringen.

Platsen ser ut att kunna bli helt kanon som rosplantering!
Så fint med berget som går i dagen...
fruberglund
Bra tips, tack!

Har inga exakta mått Kajsa men det är nog ungefär 2 x 4 meter (säger min man).

Jag behöver ju inte ha alla rosor just där, det ska bli fler rosrabatter smile.gif Ville mest ha lite tips på ungefär vilka som skulle passa ihop i form och färg. Visst går det att gräva upp och flytta sen men det är ju onödigt jobb när det finns såna proffs att fråga här wub.gif

Vet inte hur djupt det är, det är nog inte överdrivet djupt eftersom det är berg under så man kanske ska sätta rosor som inte får så djupa rötter (om det finns) och så kanske man ska sätta något annat också. Perenner m.m. kommer självklart få stå emellan "benen" på rosorna.

Precis till höger om bilden står en Kerria och i den bruna trekanten med jord nertill till höger på bilden är det en ljusrosa pion.

Det får gärna vara få men stora rosor som fyller ut lite utan att skymma/dränka idegranen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon