Jag har en slänt i trädgården där jag skulle vilja anlägga någon slags gång. I slänten växer det nämligen gott om ärbart (hallon, päron, blåbär), men det är svårt att stå i en backe och plocka bär. När jorden är fuktig är det nästan omöjligt eftersom man glider iväg i leran. Jag har lagt ut lite ölandssten men även de kasar iväg på leran.
Något tips om hur man bygger något som går att stå och gå på?
bergslagen
23-03-2005, 12:26
Kanske du måste göra det riktigt ordentligt så du då kan stå där o mumsa i åratal.
Nej, det är inte kul att vädret ska bestämma om man ska ta sig ett päron eller inte.
Gräv ur, lägg markduk,sand,singel och din ölandssten.
Snyggt blir det också så in i bomben!
Om det känns överarbetat så gräv ur och fyll upp med flis,bark, det är faktiskt jättepraktiskt.
Lycka ttill!
M
pisanggoreng
23-03-2005, 16:21
Eller bygg någon slags trappa.
Det skall bli en trappa på varje sida av slänten, men sedan måste jag kunna gå utmed växterna. Jag funderade på om jag kan göra en gång på ungefär samma sätt som trägångarna i naturrestervat. Alltså såna dära plankor man går på där det är lite sankt. Förstår ni vad jag menar?
Frågan är bara hur jag skall få dem att ligga kvar i slänten.
peterinas
24-03-2005, 22:16
går det inte att förankra plankorna med något slags rör/armerings ärn? trycka ner dom en bit i jorden eller träpinnar under och trycka ner dom
Ylva i Dalarna
26-03-2005, 12:49
Hej!
Vi ska också göra en gång, som kommer att bli ganska lång. Har funderat på att "gräva ur, markväv och bark-varianten". Men vilken slags markväv blir bäst? Billig, smal och lång helst alltså
Finns att köpa, var?
Ylva
Eftersom ingenting troligtvis skall växa i gången blir det billigare med presenning istället för dyr markväv. Dränering kan dock blir ett problem om vattnet inte kan rinna undan, men det går att lösa med några hål i plasten, eller lagom lutning.
Edit: Svar på Ylvas mess och alltså inte någon med min släntgång att göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.