Full version: Mossa
Kakaduan
Hör till dem som inte vill ha mossa i gräsmattan. Just nu är det mer en fråga om gräs i mossmattan.

Har haft krigsplanering och införskaffat järnsulfat. Ska börja med att döda mossan för att sedan köra bort den med vertikalskäraren. Efter slaget inleds fas två; då invaderar jag med naturgödsling och gräsfrön. Nu väntar jag bara på rätt väder.

Krig är tufft, men det är bara att bita ihop...

Kakaduan
mulle
Och du tror att problemet med global försurning kommer att lösas så att mossan inte återkommer....?
Jag skulle inte kalla det krig utan ett sisyfosarbete. Du mår mycket bättre om du tränar dig att se mossan som vacker för det är den!
Mulle
*hehoc*
Ja, tänk så olika vi är. Jag kämpar med att hålla gräset borta från mitt mossparti. Försöker också odla sorter som behåller en vacker sommargrönska med lite skötsel. Björnmossan är en sådan sort. Dess värre växer det väl oftast vitmossa i gräsmattan. Lufta gräsmattejorden, hönsgödsla och när du klipper gräset på sommaren räfsa varannan gång och lämna gräsklippet kvar varannan gång (då ska gräset naturligtvis klippas ofta) så får du fantastiskt grönt gräs, reducerar mossan (den som blir kvar blir grönare), bara fötter mår gott och du får ro i själen.
Kakaduan
Nää! Tänker absolut inte träna mig i att tycka om mossan. Jag tycker redan att den är vacker, men vill ha gräsmatta! Mossa håller inte för slitage dessutom.

Har inga som helst åsikter om global försurning, men har slarvat med gräset tills nu och dessutom begått misstaget att köra vertikalskäraren genom levande mossa (= spridning). Tror att en ordentlig insats med lite uppföljning kommer att fungera bra.

Köpte ny gräsklippare i somras med multiclipfunktion, så allt avklippt gräs går tillbaks ner till ytan igen.

Sysifos kan rulla på så ska jag gå barfota i gräset!

smile.gif
Kakaduan
mulle
Så talar en äkta kämpe....
biggrin.gif
Lycka till!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon