Full version: Vila..
cic
Jag är sjukskriven. 10 dagar. Första gången i mitt liv.

Fick en kortisonspruta rakt in i armen mot min hemska tennisarmbåge. Sprutan gjorde inte ont, men nu gör det ont som tusan! Jag kan knappast röra armen, än mindre göra nåt med den..

Så jag måste vila.. Men hur gör man då? Särskilt när våren skiner som mest utanför! Nu har jag så ont, men om nån dag så ska det släppa och det är då prövningen kommer!

Så nu sitter jag här.. Skriver med en hand.. tar hur lång tid som helst att sdkriva några rader.. Har ni provat att använda musen med "fel hand"!? Skitsvårt!

Jag får läsa desto mer..
amaira
pejori
japp.....hade en "frozen schulder" i höstas..det var INTE lätt att använda fel hand till musen, eller skriva med en hand unsure.gif unsure.gif
det tog lååång tid och bokstäverna såg inte ut som dom skulle heller när det var fel hand wub.gif wub.gif
hoppas det släpper snart...håll ut.. rolleyes.gif
skickar en "tröstekram"
Tirre
Stackars dig!

Men du borde ju i alla fall kunna gå ut i det fina vädret och njuta av vårsolen!
Ta promenader och sitta på altanen/balkongen i solen och dricka middagskaffet!

Hoppas du blir frisk fort!

// Tirre
kristerh
Stackars dig wink.gif passa på att sätta dig i vårsolen med en kopp kaffe o någon smarrig bulle, och bara njut.
krister
farbror B
Vila kan ibland vara lika påfrestande som att arbeta hårt just för allt som man vill göra och inte "bör".
Spontant känner jag att sånt man gärna vill göra, sällan skadar, men det är klart armbågen sätter ju gränserna.
Jag skulle njuta av vårsolen på långpromenader, se om mina gamla videofilmer och unna mej nåt gott (får man när man är sjuk).
smile.gif
Ewa L
CITAT (cic @ 23-03-2005, 09:51)
Har ni provat att använda musen med "fel hand"!? Skitsvårt!

Men nyttigt!!

När jag jobbade som lärare på datorer försökte jag uppmana mina elever att växla om med höger resp. vänster hand. (Ställ också om klick-funktionen så att den blir tvärtom. Dvs att du fortfarande klickar med pek-fingret, annars blir det svårt.)

Lever jag som jag lär? Ja, faktiskt. Använder bägge händerna, men har då ingen "vanlig" mus.

- - -

Försök hitta på meningsfulla, roliga saker att göra istället för att gråta över det du inte kan. Det finns nog massor. Annars bara njuuuut av vårsolen. Krya på dig! wub.gif
farbror B
Filmtips:[U]

stekta gröna tomater, livet från den ljusa sidan, forrest gump..[SIZE=1][/SIZE]
cic
CITAT (farbror B @ 23-03-2005, 11:52)
Filmtips:[u]

stekta gröna tomater, livet från den ljusa sidan, forrest gump..[SIZE=1][/SIZE]

Öppnna en tagg, skriv det du vill. Stäng taggen. Skriv mer om så önskas och stäng slutligen alla taggar. Testa i testforumet!

Tack för filmtips såklart!

Tack för all omtanke! Ska gå en runda.. Jag och sambo ska titta på hundar i eftermiddag.. Sen blir det sträng vila!

Det kommer gå över.. Jag dör inte. (Bara liiite tongue.gif sleep.gif )
MoniqueÖ
Tänk vad sporten gör! Tennisarmbåge!!!! Hm har du tjänat mycket stålar på den sporten? Eller??? smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

Skämt åsidor Cic, smile.gif rolleyes.gif smile.gif har själv haft just denna åkomma (utan att ha spelat tennis en enda gång faktiskt!) Första gången för sådär 15 år sen. Och då jag fick ett tips från en sjukgymnast och som jag begagnar mig av fortfarande när jag känner av tennisarmbåge-smärtan...

Ta ett gummiband (typ resår eller en grov hårsnodd) och trä detta runt ring- och långfinger (men inte för hårt! du får inte stasa fingrarna!!!) på den hand där du har den onda armbågen.

Det är helt maaagiskt! Men det onda gör faktiskt betydligt mindre ont! Dessutom avlastas det inflammerade muskelfästet i armbågen på detta sätt och det gör att man kommer ihåg eländet och gör ändå mindre med den armen . Har t o m sytt ihop dessa fingra på ett par av mina trädgårdshandskar så jag kan pyssla lite mer i trädgården utan att få känningar av armbågen.

Detta är ett tips till dig från mig och hoppas du och din armbåge mår bättre snart!
farbror B
Vilket tips! det måste jag prova också någon gång. frågan är bara vad jag gör åt mitt onda knä? =)
Kanske lägger upp benet på bordet framför Teven och förstör badbyxmagen med nåt gott framför stekta gröna tomater?

tongue.gif
Ciczi
CITAT (Ewa L @ 23-03-2005, 11:36)
Men nyttigt!!

När jag jobbade som lärare på datorer försökte jag uppmana mina elever att växla om med höger resp. vänster hand. (Ställ också om klick-funktionen så att den blir tvärto

Jag råkade ut för en skada i axeln för ca 5 år sedan och högerhänt som jag är fick jag vackert lära mig att både skriva och använda datorn med fel tass.

Det var dock inte det svåra utan det värsta var att göra sådan saker som man gör till vardags och inte tänker på hur enkelt det är förrän man inte kan göra det som vanligt.
Jag tyckte t. ex. att det var skitsvårt att borsta tänderna med fel tass...! Och att sminka sig var bara ett stort bekymmer. Och för att inte tala om att göra vid håret på morgonen. Jag har nog aldrig sett så risig ut i håret som jag gjorde under det halvåret.... tongue.gif

Krya på dig Cic!

Ciczi, som nu är frisk i axeln
Iza
Jag tyckte att kortisonspruta var underbart, men bara för stunden för min onda armbåge. Efter att ha haft hemskt ont i 8 år tjatade jag till mig akupunktur, läkaren sa det hjälper inte det är bara operation som gäller.
Men han hade fel, efter 10 gånger och träning däremellan så är min arm bra. Hur det fungerar vet jag inte men huvudsaken är att det hjälper. Kanske något att prova?
farbror B
Slog en gång av ett ben i handen och blev spikad i 6 veckor..
lärde mej t.o.m. att hänga tvätt och knyta skorna med bara vänster hand.. allt går..
fast mycket bättre att inte bli så arg , förstås....
kristerh
CITAT (farbror B @ 23-03-2005, 15:59)
Slog en gång av ett ben i handen och blev spikad i 6 veckor..

Usch vad jobbigt att bli spikad på i flera veckor, fick du inte vila mellan spikarna? huh.gif laugh.gif (ursäkta kunde inte låta bli)
krister
farbror B
hehe nej då det gör inget, precis sån humor sompassar i femtiden innan man drar hemåt=)
lotta_
CITAT (cic @ 23-03-2005, 09:51)
Fick en kortisonspruta rakt in i armen mot min hemska tennisarmbåge. Sprutan gjorde inte ont, men nu gör det ont som tusan! Jag kan knappast röra armen, än mindre göra nåt med den..

Har hört att om man har riktigt ont efter en cortisonspruta så har läkaren prickat rätt med nålen unsure.gif och besvären försvinner. Hoppas att det blir så för dig.
*Felix matte*
Jag har fått lära mig att vid Tennisarm så ska man inte alls hålla handen helt stilla... "fingympa" med fingrarna ett antal ggr/dag gör susen.
Låtsas skriva på maskin...det rådet har jag fått och det har faktiskt...utan undantag...hjälpt till och påskyndat tillfrisknandet. biggrin.gif

Krya på dig! wub.gif
farbror B
10 filmer till!!

[FONT=Times][[Det stora blå 4 humlor
[Billy Elliot 5 humlor
5 humlor
Hero ("flyg-och-spark-film", men otroligt vacker i färg och foto) 5 humlor
The Village (mysskräckis) 3,5 humlor
Dolt under ytan (ruskigt!!) 5 humlor
The Asylum (psykologisk skräck, ska ej ses ensam...) 4 humlor
Four White Feathers 4 humlor
Ronin (Jean Reno är strålande!) 4 humlor
Visitörerna (originalet på franska) 4 humlor

[/COLOR][/COLOR][/COLOR][/COLOR][/COLOR][/COLOR][/COLOR]
cic
Jag älskar alla omtänksamma odla-människor! Jag blir VARM i hela hjärtat!! wub.gif

Jag hoppas att det är som du säger lotta_, att om man har ont i armen efter sprutan, så har den tagit bra. Jag har nämligen fortfarande ont, men det börjar släppa.

Man får ju trots allt säga att jag valde helt rätt tid att bli sjukskriven.. Det är så varmt och skönt ute..
farbror B
mm synd bara att du inte kan sola än, det är väl det mest vilsamma man kan tänka sej
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon