szirmay
För två år sedan la ja ut en förmögenhet på lökar, nu skulle rabatterna fyllas och min trädgård förvandlas till en prunkande oas. Jag förplanterade dem i krukor i vårt oisolerade uterum och väntade tills de hade växt en bit innan jag satte ut dem i rabatterna men sen bara försvann dem!! Något måste ju ha ätit upp dem men de var så stora och det gick på ingen tid alls! Nu måste jag få veta vad det var! Kaniner var det inte, såna har vi inte och inte heller rådjur (vi bor mitt i Sveriges största villaområde).

Kan det ha varit sniglar? Eller sorkar?

Nu har det gått två år och jag sörjer mina stackars lökbarn (och mina pengar) men nu när det börjar våras så blir jag lite sugen igen....;o) Men jag vill gärna veta vad jag kan göra för att förebygga en katastrof som denna. Tacksam för alla tips!
Eva i Skåne
Det beror ju lite på vad det var för lökar du satte.

Vissa behöver tas upp över vintern, med det kände du väl till?
Sen finns det ju en del tulpaner och liljor t ex som inte är så pigga på att komma tillbaka flera år wink.gif

Hmm, har läst ditt inlägg en gång till, lite noggrannare nu tror jag unsure.gif

Menar du att de inte ens blommade första året?

Ibland kan man ha otur och ha fått dåliga lökar, men det låter ju som du köpt många och av olika sorter, så alla borde inte misslyckas.
Gåsis
Mina lökar blev förra året uppätna av sorkar fast dom kommit upp ganska långt. Surt mad.gif

/Åsa
szirmay
Hej Eva & Åsa!

Nej, de hann aldrig blomma utan bara "försvann"! Det var massor av sorter; iris, Afrikas blå lilja, dahlior mm

Det verkar som om sorkar är det troligaste alternativet men vad kan man göra åt dem? Vi har redan trädgården full av katter sad.gif

Dessutom verkar det som om sorkarna kommer underifrån och då hjälper inte heller fiberduken som jag köpt. Jag kunde ju inte hålla fingrarna i styr utan har köpt tre paket gladioler rolleyes.gif
Eva i Skåne
Jag har ingen bra förklaring eller tips hur du ska hålla borta sorkarna om det nu är de som är bovarna, men det låter allvarligt när alla sorterna försvann.

Jag hoppas du får ha dina nyköpta gladiolus ifred. Dom är ju så pampiga. Hade jag varit som du så hade jag satt den i några stora krukor eller nåt annat med botten, så du vet att det inte kan komma in några sorkar.

Man kan odla i allt har jag lärt mig sedan jag blev medlem här på Odla biggrin.gif . Jag har t ex en gammaldags mangelkorg där handtagen gått sönder. Den har jag haft stående ute ett par år nu och haft bl a stora dahlior i.
Det finns medlemmar här som odlar i t ex gamla latrintunnor, sopskåp, gamla toa-stolar osv. Bara fantasin sätter gränser.

Lycka till wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon