Nu såg jag att de varit på mitt snart 1 år gamla äppelträd. Inte på stammen (som vi skyddat) utan på de tre nedersta grenarna. Inte runt grenen men längs med..på det värsta stället ca 10 cm....
Hur gör jag nu...jag vill inte att trädet skall dö!
Jag är så glad för mina träd som är det ända som ajg hittils har i min nya trädgård...
/Aja
Big Gardener
23-03-2005, 13:10
Aja, kanske behöver det inte vara helt fel för framtiden av ditt träd ändå, om du tänkt dig att du ska kunna sitta eller gå under kronan när det blir större. Ofta väntar vi så länge med att ta bort de lägst sittande grenarna att vi måste såga bort dem som grova, som gör att stammen blir ihålig. Det är alltid bättre att göra små snitt och ta grenarna innan de blir grova.
Du kan vänta och se om grenarna överlever. Dör de kommer trädet denna säsong att satsa full fräs på de som sitter högre upp, och på toppskottet. Nästa sommar kommer kronan att ha flyttats högre upp, och det kommer nya sidogrenar på toppskottet som blir de lägst sittande grenarna.
Man kan ju alltid hoppas!
Vårt träd planterades förra våren, och det är ett äpple och ett körsbär som de kalasat på.
Om jag inte har helt fel skall äpple beskäras på våren och körsbär på hösten....
Jag skall kanske "kapa" de skadade grenarna?
När i så fall, eller är det för tidigt för en ettåring att klippas?
/aja
Jag skulle väntat för att se om det fanns liv i grenarna. Kom inga blad skulle jag tagit bort dem i augusti med skarpt verktyg, strax utanför grenkragarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.