frökenspiskummin
Hej,

är det någon som känner till en välsorterad plantskola som kan tillhandahålla ex olika daphnesorter, dvs tibast.

Olika cornusarter, dvs korneller är också av intresse ex pagodkornell.

Alpvide, salix helvetica är även av intresse.

Helst skall det finnas inom rimligt avstånd kring Kalmar, dvs en utflykt till Blekinge eller Skåne känns helt OK

Alla svar tas tacksamt emot. Har försökt beställa via en plantskola i Kalmar, men de verkade ha svårt att få fram dessa sorter överhuvudtaget.

Fröken Spiskummin
Alpiner i Halmstad
Daphne, arter och sorter.
Vi odlar mer än 10 olika småvuxna daphne.
De flesta är vintergröna små kuddar.
Under försommaren är de helt täckta av doftande blommor.
Daphne blagyana är på väg att slå ut i påsk.
Vi har också lyckats sticka några, så vi har bytesplantor.
Vi kan också rekommendera Lindhults plantskola norr om Falkenberg.
M.v.h. Bernt
lyckero
Hej!
Tuijas växter i Kyrkhult (Blekinge) kanske har något, eller kan ta hem. Annars har Gullmarsfjordens plantskola ett stort sortiment av ovanliga växter, åtminstone finns det flera Cornus på listan. Men det ligger ju inte så nära Kalmar tyvärr. Lavendelgården i Olsäng (Östra Blekinge) är också intresserade av träd, och vet kanske var man kan få tag i dem. Annars finns det krets för STA, trädgårdsamatörerna i Kalmar/Öland. De brukar ha välinformerade medlemmar.
mvh Elisabeth
frökenspiskummin
Hej,

tack för era svar. Jag ska försöka kontakta Trädgårdsamatörerna Kalmar/Öland samt kolla rekommenderade plantskolor.

/Frökenspiskummin
Anders zon 1
Åkarps Allväxtcenter längs gamla vägen mellan Malmö och Lund har i år fått in ett mycket bra sortiment av olika spännande Cornus-arter och sorter (bland annat Cornus kousa, C. florida, C. nuttallii och både vitbrokig och vanlig C. controversa). Däremot tror jag inte att dom är lika välsorterade när det gäller Salix och tibast (i alla fall inte när jag var där för någon vecka sedan). Det finns dock flera andra välsorterade plantskolor i närheten som kan rekommenderas om du råkar vara i trakterna: Öspab och Tengvalls gardencenter (båda ligger också längs gamla vägen mellan Malmö och Lund), Flyinge Plantshop i Flyinge och Skåneplantor i Staffanstorp (billigt och stort men kanske inte det mest spännande sortimentet). I Kivik finns en liten men mycket spännande plantskola som specialliserats sig på julrosor och ovanliga träd och buskar. Den heter Ulriksdal på Kivik. Rekomenderas starkt! Observera att den bara har öppet fre-sön 11-16. Kolla hemsidan: http://www.edafos.se/tradgard/

Anders
frökenspiskummin
Hej,

Alpvide lyckades vi äntligen få tag i av en ren tillfällighet.

Var till Ölands plantskola igår, där man endast hade en dahpne/tibastsort. Av trädgårdsböcker (tjocka Botanica) att döma en mycket kortlivad buske (vad nu det innebär?) Tror den hette nåt åt mezeruem är det månne rosentibast.
Priset var närmare 500 för en planta kring 20-25 cm, men doften var underbar.

Lite slokörade åkte vi tomhämt vidare för att inta medhavd fikakorg vid havet. Turligt nog råkade vi köra förbi en liten pärla till plantskola Thurgardens handelsträdgård och där bara står 5 ex av alpvide Salix helvetica, så vi köpte de 2 finaste exemplaren. Kring 100 kr vardera.

Även där fanns den ovannämnda tibasten, till synes i samma storlek men till ett betydligt billigare pris 270 kr.

Det var en fin liten plantskola med hönsgård och lekplats för barnen, vilket jag tyckte var mycket tilltalande trots att jag själv inte har barn.

/Frökenspiskummin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon