|
Full version: Gröna rum....
Jag eller så vill dom stå trångt eller så behöver dom mkt fukt, luftfuktighet.
kristerh
31-03-2005, 10:37
jag var lite missnöjd med inslaget om orkidérna, de kunde väl ha visat lite ovanliga sorter, den som de presenterade var ju en vanlig phalaenopsis modell yngre, som de dessutom påstod att den skulle komma ut lagom till jul  den finns redan i affärerna, jag såg sådana i weibulls affär på sveavägen i stockholm förra veckan  men programmet kanske var inspelat förra våren? fast det var ju bra att de förklarade hur de sköts för de som inte kan. krister
TeliaNet
31-03-2005, 16:28
hej hej, titta hit::::::: jag skickade ett mail till gröna rum. detta skickade jag; CITAT hej. jag följer alltid gröna rum med stort intresse på grund av att det har varit så bra repotage om olika växter och zoner. jag är medlem på odla.nu's forum och där har vi en tråd om gröna rum. i den tråden har det visat sig att de flsta har blivit negativa till gröna rum sedan den nya starten då det börjats med dekoration. vissa har till och med gått i från TV:n på grund av dekorationen. gröna har alltid varit ett 100% växtprogram, inredningsprogram finns i överflöd på alla andra kommerciellt finansierade kanaler. låt gröna rum vara ett träädgårds- och växtprogram.
får detta svaret tillbaka: CITAT Hej! Det kommer mycket växter! Jag lovar. Men innan man kan börja för fullt utomhus vill ge de som inte har trädgård lite roliga idéer också. Och klokt har det varit ändå tycker jag. Inte minst om hotet mot Tropiska växthuset i Uppsala. I går var det 50/50 inredning och växtråd men i första programmet var det 80 % praktiskt o växter (påskliljor in the green, jordlasagne tex) o 20% pyssel på trappa. Så ibland tycker jag nog kritiken är lite orättvis... Vi vill följa säsongen tätt på och när våren dröjer måste vi också hålla igen ute. Men redan nästa vecka blir det massor med sådder och praktiska råd. Gröna rum är till för både de som gillar krukväxter och trädgård! Hoppas även du gillar oss i fortsättningen! vårliga hälsningar Gunnel
tänk att man fått brev från gunnel på gröna detta var vist bara lite inledning, det råa trädgårdssnacket kommer. tur.
Christoffer
31-03-2005, 19:49
Härligt! Då har man något att se fram emot!
Eva i Skåne
31-03-2005, 20:32
Bra initiativ Claes Jag tänker ofta "man borde"......, vilket betyder " nån (annan) borde"...... för hos mig brukar det stanna vid en tanke. Då ser vi fram emot nästa program med stor förväntan
jag hade oxå längtat till gröna rum men vart besviken jag oxå. vill ha mycke trädgård inget inrednings program nu när de börjar bli vår o allt. Har suttit på deras hemsida o längtat tills det skulle börja men blev som sagt besviken.Hoppas de blir bättre.
zaaritha
02-04-2005, 22:48
De där systrarna; shit! De hade ju växter som inte alls kan trivas så som de placerade dem, t ex. "Slit o släng"--eller........... Jag har mina växter för att jag vill att de ska leva länge!
zaaritha
02-04-2005, 23:43
Bra-då är vi några som ej uppskattade detta tillgjorda inslag!!
ninnisky
02-04-2005, 23:55
CITAT (zaaritha @ 02-04-2005, 23:48) De där systrarna; shit! De hade ju växter som inte alls kan trivas så som de placerade dem, t ex. "Slit o släng"--eller........... Jag har mina växter för att jag vill att de ska leva länge! dessutom var det inte det minsta snyggt ...... Gröna rum borde kunna stå för sig självt och inte ha dylika inslag. Det finns så mycket annat  av större intresse att visa
zaaritha
03-04-2005, 00:03
Ja--jag blev besviken! Har de urartat nu--inget mer att hitta på????????????
mrsgreen
03-04-2005, 10:23
Jag är nog lite kärringen mot strömmen, jag tycker om att det är blandade inslag i Gröna rum. Få inspiration från deras inslag om inne-väster är kul. Att det sedan inte blev så snyggt kan jag hålla med om men ideerna är intressanta och jag själv gör ju som jag vill. När jag tröttnat för mycket på att städa, möblerar jag om eller gör nåt nytt inne så det blir mera motivarande att städa inne. Ha en solig dag!
Christoffer
03-04-2005, 19:16
Jag måste erkänna att de vilda st: pauliorna var mycket finare än de vanliga. Första gången jag tyckte att denna typ av blomma var ganska fin. Väntar fortfarande på den blomkåta Hannu Sarenström. Sådan entusiasm höjer humöret!
Sulawesii
04-04-2005, 07:24
Fattade inte alls vad systrarna- inslaget hade att göra i Gröna Rum???
bergslagen
04-04-2005, 09:46
Det finns absolut ett nyhetsvärde i att få veta vad som ev händer med botaniska men inte så utdraget. Tror jag ska mejla till Gunnel o föreslå typ "Nyheter i korthet",tror massor av det som hon stannar för länge vid skulle passa där. Mer jord ,växter o idèer om hur man just skapar Rum i trädgården. Jag vill inspereras! Nu är det väl ändå ute man vill va? M
Christoffer
06-04-2005, 19:44
Dagens gröna rum var i alla fall intressant. Lite udda grejer, sådant är kul. Ska kolla i någon asiatisk butik om de säljer frö på burk. Det skulle vara roligt att odla något sådant. Hoppas att det Gröna rum fortsätter i den stilen.
Klart mkt intressantare program idag måste jag säga. Roligt med fröerna från Asien o se hur den asiatiska tjejen satte köpta kryddbitar o fick nya plantor, alltid kul att se.
Ser framemot nästa program o lasagnen...
susan.e
06-04-2005, 19:50
Köpte fryst Okra på en butik i Västerås i lördags för att prova något nytt i matlagningen. Det smakade inte särskilt mycket, men innehåller mycket nyttingt och värdefullt för en som är vegan. Dessutom mycket stärkelse, det tjocknade rejält i grytan.. Massor med vitlök till!!
Christoffer
06-04-2005, 19:54
Jag ska ta mig en runda och köpa lite annorlunda saker. Och är de nyttiga, så är det ett stort plus!
Nu var det ett program helt i min smak. Man fick, framför allt, lära sig något nytt. Det är också bra att ett trädgårdsprogram prövar om nymodigheter som burkar och tapeter överhuvudtaget är något att ha. Mulle
Lars-Olof Arvids
07-04-2005, 08:13
Ja, det här avsnittet var bättre än de två föregående. Philipe med sina exotiska grönsaker var klart intressant att höra på, även om grönsker inte riktigt är "min grej". Det märktes att han visste vad han pratade om. Sedan kom tyvärr ett (obligatoriskt?) designinslag som drog ner betyget en bit. Men jag håller med Mulle om att det är bra att man testar nymodigheter.
Olle
Jag hade också klarat mig utan designinslaget! Mulle
Jag gillade programmet....det tog slut alldeles för fort..men jag gillar ju att odla grönsaker då.. Det skall bli kul att se hur det går för Gunnels okra..jag har försökt i flera år men aldrig riktigt lyckats...men i år var det nån som skrev här att de inte gillar att få rötterna störda (Åsa???) så nu har jag sått en ny omgång med bara ett 1 frö per ganska stor kruka... Vi får väl se hur det går..
Och idag "fann" jag Hannu... Förstår vad alla pratar om...de som gillar honom vill säga... Tyckte att han var jättemysig idag när han lugnat ner tempot lite och man hann med..... Riktigt trevligt program helt och hållet...
Ja, igår var det ett bra program! Jag gillar också Hannu när han kommer i den versionen! Lite lugnare fast ändå lite finurlig...
Annlouice
kristerh
21-04-2005, 09:07
Tycker gårdagens program var lite menlöst  var det nödvändigt att hela programmet prata om Hannus trädgård som såg ut som en gammal åker men vilken jord, den skulle man ha, intressant att veta att lökarna söker sig upp till rätt höja av sig själv, jag satt häromdagen och funderade på vad som händer med lökarna när man varje år lägger på ett lager med jord/kodynga. krister
Sulawesii
21-04-2005, 09:24
Ja, vilken jord!! Sån vill jag ha! Tycker också att det var ett rätt tråkigt avsintt....
Finns inte på påse , eller?
Tycker det var tråkigt med alla stora tomma ytor, som vi hade dålig koll på vad det skulle bli, ingen ritning. Hade varit bättre med ett sommarprogram. Lökarna framför huset såg ödsligt ut, ja hela den stora ytan, allt var platt, inga träd, buskar, bara en buxbomhäck. Måste kosta massor att få till den trädgården.
Ja fast nog kan den bli riktigt riktigt fin bara han får lite tätare med växter i den. Har den där Hannu varit med tidigare alltså? Måste vara ganska blåsigt där på de stora tomma ytorna.
Fast det såg nog ganska jordigt ut... fast sår han bara gräs så är saker och ting redan så mycket bättre. Tyckte han vara ganska underhållande person.
Kanske lite enformigt men programmet passade mig bra. De borde verkligen förlänga programmet med en halvtimme.
Jag tyckte det var skönt att se att inte bara jag går och glor på "tomma" trista ytor så här års!
ninnisky
21-04-2005, 19:55
Och jag då....var bara så otroligt nyfiken på hur det såg ut i det röda gamla huset!
Gossen Ruda
22-04-2005, 06:50
Nu har jag sett det inspelade programmet. Hannu var nästan mänsklig den här gången. Månne han odlar Valeriana och har smakat lite? Visst var det stora kala ytor men så ser det ut på våren. Fast hålla på att flytta växter på det här sättet???
Sulawesii
22-04-2005, 10:14
CITAT (Virgo @ 21-04-2005, 10:36) Finns inte på påse , eller?  Ja, men det hjälper inte...... Försöker förbättra min jord varenda år, men, det blir aldrig riktigt bra. Skulle behöva en lastbil full med bra jord, tror jag  .
CITAT (Gossen Ruda @ 22-04-2005, 07:50) Fast hålla på att flytta växter på det här sättet??? Det finns ett kinesiskt ordspråk som lyder ungefär så här: En växt har inte funnit sin rätta plats i trädgården innan man har planterat den i alla fyra väderstrecken.
violina
23-04-2005, 22:39
Jag gillar Hannu. Hade gärna gått runt i den trädgården och kollat på allt som är på väg upp. Gillar även hans böcker - väldigt underhållande och med fina bilder.  Sen är det skönt att veta att även "stora" trädgårdsmänniskor velar i trädgården. Jag ändrar hela tiden. Planterade nyligen ett körsbärsträd efter att ha funderat i flera dagar efter bästa platsen. Redan dagen efter hade jag hittat ett bättre ställe..... men trädet fick stå kvar. Iallafalll för tillfället.
zaaritha
23-04-2005, 23:58
Hannu kan vara lite överväldigande--men jag gillar honom!!
CITAT (ninnisky @ 21-04-2005, 20:55) Och jag då....var bara så otroligt nyfiken på hur det såg ut i det röda gamla huset!  :rolleyes: Samma här
MrNorth
24-04-2005, 19:16
Nån som vet ifall gröna rum har haft/kommer att ha inslag angående japanska trädgårdar?
Märk att jag INTE har följt programmet, men såg det senaste om den pratglade nissen i sin "parkträdgård"...
MVH Henrik - som inte gav mycket för äntligen hemmas "japanska trädgård- special"
Snöflinga
24-04-2005, 22:35
Med risk att få på moppe Tycker att programledaren är i mesigaste laget (hurtkäck) och tyvärr, hade jag högre förväntningar på Gröna rum, som inte infriades O.K. det står mig fritt att titta, fast lite nyfiken är man ju och hoppas att det skall bli bättre ...................
Sommartorparn
25-04-2005, 10:55
CITAT (Kajsa @ 21-04-2005, 10:44) Lökarna framför huset såg ödsligt ut, ja hela den stora ytan, allt var platt, inga träd, buskar, bara en buxbomhäck. Kul idé att sätta lökväxter direkt ner i grusplanen! Tror ni det fungera för alla slags lökar? Tänker främst på tulpaner o påskliljor. Ja, varför inte kejsarkronor? Håller med Hannu om att ett vackert gammalt hus kommer bäst till sin rätt utan en massa buskage framför. Bäst för huset också.
lilla mamma
25-04-2005, 22:20
Hö,hö och ni tror att ni sett allt i Hannus trädgård? Vi tuffade förbi kåken med paradiset utanför och herr Hannu själv mitt i luktandes på något i lördags. Det ska vara någon som Hannu för att ha det så
Jag blev erbjuden ett jobb av TV4 när jag var på Älvsjö mässan att göra om trädgårdar, men tyvärr saknade jag en utbildning, Trädgårdsmästare.. Annars hade ni fått se mig där luktandes på blommorna..
CITAT (adrian @ 26-04-2005, 07:39) Jag blev erbjuden ett jobb av TV4 när jag var på Älvsjö mässan att göra om trädgårdar, men tyvärr saknade jag en utbildning, Trädgårdsmästare.. Annars hade ni fått se mig där luktandes på blommorna..  TV4 söker "personligheter", jag trodde inte att de brydde sig om formella utbildningar! Men annars är det ju förvånande att de skall fortsätta att "göra om saker", jag trodde att tittarna hade tröttnat på sådana program, men det kanske TV4 inte fattat?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|