Full version: Hibiskus
gingers
Mina Hibiskus, varav den ena ganska stor och ståtlig, får gula blad som rullar ihop sig och sedan faller av. Det börjar med små svarta prickar. Jag hittar ingen ohyra. Men vad kan det vara och vad skall jag göra?
/Ginger sad.gif
igl
hur har du haft den över vintern? har den stått i rumstemp eller svalare.
det finns många anledningar till bladavfall.
mvh
kopernikus
Låter onekligen som spinn tycker jag...
Ciczi
Prova med en dusch i lagom tempererat vatten.

Ciczi
lilla mamma
Hibiscus efter vintern låter som spinn. Provadopinnar eller såpa+t-röd i sprutflaska.
gingers
Tack!
Jag testar spinnbekämpning. Blommorna har stått inne i fönstret i rumstemperatur precis som alla andra år. Har aldrig tidigare stött på problem. Vad är dopinnar?
/Ginger
Pia mitt i Skåne
Pinnarna heter "provado" och är mot de flesta sugande ohyra. De brukar finnas i vanliga affärer.
Emser
Kan faktiskt också vara det att den reagerar på torr luft. Om bladen blir torra ifrån tippen och in så är det nog inte Spinn. Även om Spinnet trivs i varm och torr luft.

Prova och dusha den innan du börjar att bekämpa något du kanske inte har!
pejori
mina hibiskusar gör exakt likadant wub.gif wub.gif
det är gamla löv dom fäller...det kommer nya längre fram i vår smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon