MrsBean
Hej alla!
Jag har fått hem mina allra första beställda fröer,någonsin... ohmy.gif (hjälp).
Lite nervös nu att jag tagit mig vatten över huvudet blink.gif
Jag har ett skjul med stort fönster, som jag har tänkt ska fungera som ett litet växthus. Det är mest perenna växter jag tänkt odla.
Nu vänder jag mig till er,.....vad är det viktigaste jag ska tänka på !?

Ganska många olika odlingsanvisningar på påsarna huh.gif ,får väl följa dem varsamt

MVH MrsBean smile.gif
TeliaNet
det är på tok för lite ljus att ha dem i ett skjulfönster.
antingen blir det för lite, annars bränner solen.
MrsBean
Hej Cleas!

Är det bättre jag har dem inne i huset, på ett "svalt" men ljust ställe?

MVH MrsBean smile.gif
TeliaNet
CITAT (MrsBean @ 24-03-2005, 13:31)
Hej Cleas!

Är det bättre jag har dem inne i huset, på ett "svalt" men ljust ställe?

MVH MrsBean smile.gif

i källare eller uppvärmt uterum.
håll ca 15*c när de kommit upp och ha ett lysrör över.
Alpiner i Halmstad
Jag kan ge dig några råd ang. perennerna.
Så nu i såjord om Du har, annars kan Du blanda krukväxtjord med nåstan hälften grus.
Fröernas storlek kan få bestämma hur djupt Du sår. Från helt i ytan till någon cm. ned.
Har Du så strö lite fint grus över jorden.
Ställ sedan krukorna varmt, inne, under några dagar, flytta sedan ut krukorna på ett skyddat ställe och avvakta undret när de tittar upp.
Naturen har sått så många gånger, det blir bäst så.
Det kan dröja från någon vecka till några år beroende på vilka arter Du sått.
Mer sypunkter kan Du hitta i vårt album: Så sår vi.
M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
Om du bara har ett fönster -har du tänkt ha dem på en fönsterhylla då ?
För på ett bord innanför fönstret/utan tillskottsljus av lysrör - blir det för mörkt -Du är det mkt bättre att sätta ut sådderna som Rupestris rek .
Castea
Ska också så fröer för första gången. Kan man ställa ut sina minidrivhus dagtid när det är hyfsat varmt ute, så att fröerna får mycket sol? Eller är det fortfarande för kallt för det?
kerstin z5-6
Är det perenner eller ettåringar -de första sätter du ut o tar inte in dem alls sedan smile.gif
Castea
Ettåringar. Som ska förodlas inomhus. Har satt fröerna i minidrivhus. Kan man ställa ut dem en stund dagtid vid hyfsat plustemperatur så att de får mycket sol, och sen ta in dem på natten.
MrsBean
Hej igen!

Tack för de snabba svaren!!
Jag tror jag provar "naturens egen förmåga" och sätter ut dem under uppsyn,förståss... biggrin.gif
Om jag har förstått det hela,så ska de inte stå och torka i alla fall,hållas fuktiga hela tiden!? unsure.gif

Jag meddelar vidare sen om hur det går.Tack igen. biggrin.gif

Kram MrsBean
kerstin z5-6
Ettåringar ska gro varmt o inne går fint -de har ingen fördel av att stå ute en stund på dagen-än -du lär bli less på att bara dem ut o in ändå när de grott , omskolats o du ska avhärda dem :9
MrsBean
Hej bernt!!

Jag kikade "lite" i ditt album nyss. Och min första reaktion.......WOW tongue.gif , hur gör dem?!
Det är beundransvärt att se ...och så inspirerande att se. wub.gif

Det ser ut att vara ett livsverk....många års slit!?
Hur gör ni dem här surjordspartierna?

Många kramar Caroline smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon