Kanske vore det en bra idé att sluta köpa en ny sekatör för dryga hundringen varje vår och istället satsa på en som håller. Gärna med utbytbara skär. Vilken är er favoritsekatör?
mollys_matte
24-03-2005, 17:03
jag har en fiskars, som jag fått när jag började prenumerera på AOT, den tycker jag är himmla bra, fast sen kanske jag inte använder den sådär tokmycket, men för mig räcekr den fint, har även haft den att beskärt körsbärsträd, och vinbärsbuskar!
Sulawesii
24-03-2005, 17:46
Jag köpte en i höstas med väldigt smala skärblad. Tyvärr har den inget märke, såg jag precis, men, den har grått handtag och den låses med ett band runt handtagen. Den är den bästa jag haft.
snofsan
24-03-2005, 21:49
Jag har en schweizisk sekatör med röda handtag och en metallrörsfjäder mellan de båda handtagen. Skärbladet är gjort i mycket bra stål som har hållit skärpan i mer än tio år. Både skärbladet och den motsvarande delen är böjda, inte raka som många sekatörer. Jag har prövat många raka men de fungerar i längden inte alls lika bra och klarar inte lite tjockare grenar utan att det blir glapp i bettet. Min röda sekatör kostade kring 200 kronor då för länge sedan och ansågs dyr men det har den varit värd tio gånger om. Jag har sett att den fortfarande finns att köpa. Jag köpte min hos Weibulls i Skåne.
Ett bra verktyg är mer än halva jobbet.
Felco heter sekatörerna som är värda namnet! De är dyra och har utbytbara blad och fungerar prickfritt i många år om man sköter den.
FelcoMvh
Fenja
Caprice
24-03-2005, 22:26
Jag har två sekatörer..
En av bra kvalitet, Fiskars, och det är den som jag använder mest..
Men ibland behövs det en sekatör om man tex vill röja upp ngnstans, eller ngt annat mer govjobb..
Då passar en billig sekatör väldigt bra..
Köpte en billig sekatör för 29:- hos Clas Ohlson för två år sedan som fortfarande funkar väldigt bra, och den är perfekt till dessa jobb..
Caprice
Snöflinga
24-03-2005, 22:35
Jag säger bara Felco, köpte min för tio år sedan och den håller än idag, utbyte av blad en gång + lite slipning. absolut värd pengarna
CITAT (Snöflinga @ 24-03-2005, 22:35)
Jag säger bara Felco, köpte min för tio år sedan och den håller än idag, utbyte av blad en gång + lite slipning. absolut värd pengarna

Min är 13 år nu och fortfarande som ny, har också bytt blad en gång.
Mvh
Fenja
CITAT (Fenja @ 24-03-2005, 22:05)
Felco heter sekatörerna som är värda namnet! De är dyra och har utbytbara blad och fungerar prickfritt i många år om man sköter den.
FelcoMvh
Fenja
Ja det är Felco du ska satsar på,den används av yrkesfolk.Jag har 2 st. som jag använder flitigt.De kostar mellan 300:- och 500:- men håller livet ut.
MoniqueÖ
25-03-2005, 15:57
Förrförra året, på Nordiska trädgårdsmässan, köpte jag en, nej två helbra sekatörer. Den större har tvåstegs-klipp dvs man kan ta lite grövre klipp med den och så kunda jag inte hålla mig att köpa en lite mindre oxå som klipper det allra finaste.
Kommer inte ihåg vad märket är men den stora är i stål och den lilla i plast, båda är orangefärgade. Suveräna! Hoppas att det finns extrablad när det är dags att byta...Mässpris om jag inte kommer i håg fel var kring 250.- för den stora och under 100 för den mindre.
/Monique
Felco, kostar nästan 500 kr men bäst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.