Fortuna
Har satt tomat- och chilifrön i ett miniväxthus för några veckor sedan. Tomaterna har hunnit bli små sticklingar, chilin vet jag inte ännu om den tar sig. Den ser lite möglig ut...När tomaterna blir större kommer jag att sätta briketterna i krukor. Ska jag använda såjord eller blomjord då, när de är små? Ska jag börja med gödsling direkt efter att jag planterat om dem?

tusen tack! biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Plantera plantorna som sitter i briketter i vanlig krukväxtjord. Krukväxtjorden är gödslad så du kan låta det gå några veckor innan du börjar ge svaga näringsdoser. Plantera tomatplantorna djupt så blir de stadigare, de bildar rötter på stammen.
Fortuna
Krukväxtjord, är det samma sak som blomjord? Förlåt en okunnig rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Krukväxtjord är sådan jord man använder till blommorna inomhus. Hasselfors P-jord (planteringsjord) brukar också fungera bra. De där billiga planteringsjordarna där man köper 4-5st 50 liters säckar för 100kr brukar dock inte alltid vara så bra det kan bli ganska kompakt jord i krukorna av dem. Tomat är dock inte någon känslig växt de brukar kunna växa i det mesta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon