Full version: blå bergsvallmo
Sollan
Har sått blå bergsvallmo i olika omgångar, en i höstas i pallkragen, en gån i januari i drivlådor som har stått ute och en för några veckor sedan som står inne. Så var det väl själva den om inte en enda ska behaga titta upp!!Jag antar att de som står inne behöver några veckor i kylen. Hur länge?
kerstin z5-6
4-6 v , men titta efter i lådan ,när de stått några v -de kan gro där inne

-Småplantorna får lätt fallandesjuka" om de inte ges en mkt sval miljö-åtminstone nattetid
Ylva i Dalarna
Hej!
Mina grodde inne i vanlig rumstemperatur!! De står nu litet svalare under lysrör och skall snart skolas om. Pröva i fyra veckor i rumstemp först och ställ dom sen i kylen om de inte gror föreslår jag.

Jag har också läst någonstans att de små plantorna inte får utsättar för solljus, så undvik det.

Ylva
kerstin z5-6
De gror utmärkt under lysrör inne .. problemet är att sådder ofta tynar bort inomhus ,om de inte har tillräckligt sval miljö ..fa nattetid -har man tillgång växthus är det inga problem , men inne får man passa sig
De tål inte mindre sol än andra fröplantor dvs de måste få en tillvänjningsperiod .men rötterna växer bäst i + 10 som högst ..
Därav den önskvärda svalare tempen nattetid .
De mår bäst av tidig omskolning -ett eller två blad över groddbladen
De får aldrig torka ut men inte heller dränkas
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon