fruberglund
24-03-2005, 17:56
Rummet jag har mina frösådder i ligger på norrsidan men jag tycker lysrören gör att det blir väldigt varmt.
Rummet är uppe i 23 grader nu och de borde ju stå svalt, ca 15 grader.
Huset är relativt nytt (1991) och är välisolerat och det är nog också en bidragande orsak, speciellt nu när det börjar bli varmare ute också.
Isoperna och Svartögat ser välmående ut och växer sig till små knubbiga plantor men jag tycker riddarsporren ser lite klen ut.
Provade ju att öppna fönstret för att kyla rummet lite men glömde det öppet över natten med följden att mina plantor nästan dog

De har dock tagit sig igen.
Har inget annat rum jag kan ställa dem i, hur ska jag göra för att få ner temperaturen eller kan de stå så varmt?
Nu måste jag sätta in ett till lysrör för att få plats mer fler sådder och då är jag rädd att det blir ännu varmare.
Mina sådder står i garaget under lysrör. Jag har ca 22 grader på hyllorna, och det är med värmen i garaget helt avslagen. Jag har inget fönster och ingen annan ventilation so jag kan ha öppet för att kyla mer utan 22 grader är det svalaste jag får till.
Mina plantor har inget annat val än att växa i det. Går det inte att få ner temperaturen så får de helt enkelt klara sig med det!
TeliaNet
24-03-2005, 18:18
jag har en lagerhylla med 2 armaturer.
jag stänger till rummet och har vädringsfönstret öppet, ändå blir det varmt.
lämna fönstret öppet på dagen så får du lite svalare, dra igen på kvällen så det är en liten springa in under natten.
fleischer
24-03-2005, 18:44
hej, hakar på. Har just frösått, och kommer ställa ner i källaren när de grott under 2*36 rör, gro-lux. Mätte nu, och i källaren är det 10 grader prick... Tycker ni jag borde sätta in element, eller ska jag lita på rörens värmetillskott? bland annat tomat och basilika (rören kommer ju väldigt nära...)
kerstin z5-6
24-03-2005, 19:47
Och hur är det med fläkt ? - Om tempen blir hög men ljuset är bra och en fläkt -som inte ska värma utan få luften att cirkulera 2-300 kr bensinmack .. ställs in på kallt -får gå ett par tim , dagtid i odlingsrummet är det inga större problemo .. om tempen stiger
Att vädra dagtid är ju bra om det går , men då måste man förstås komma ihåg att stänga ..
Min kompis kaktus experten säger att fläkt och ljusrör är lika viktiga ..
kerstin z5-6
24-03-2005, 19:47
Och hur är det med fläkt ? - Om tempen blir hög men ljuset är bra och en fläkt -som inte ska värma utan få luften att cirkulera 2-300 kr bensinmack .. ställs in på kallt -får gå ett par tim , dagtid i odlingsrummet är det inga större problemo .. om tempen stiger
Att vädra dagtid är ju bra om det går , men då måste man förstås komma ihåg att stänga ..
kerstin z5-6
24-03-2005, 19:48
kerstin z5-6
24-03-2005, 19:48
TeliaNet
24-03-2005, 20:03
Jag satte in en "sommarfläkt" på lägsta farten, riktade den mot ett hörn i taket där inte sådden står. Tempen gick ner fr 24 - 19 grader under min 2x58w armatur. Kopplade in fläkten på samma timer som till ljuset.
Mvh Mattias
fleischer
24-03-2005, 20:34
förstår inte svaret. jag har 10 grader i källaren. med två lysrör 20 cm över sådden, kommer jag behöver tillskottsvärme eller inte?
CITAT (fleischer @ 24-03-2005, 20:34)
förstår inte svaret. jag har 10 grader i källaren. med två lysrör 20 cm över sådden, kommer jag behöver tillskottsvärme eller inte?
Peta dit en termometer och kolla hur varmt det blir? Jag tror att du bör ha åtminstone 15-20 grader för att tomaterna ska trivas..
fruberglund
24-03-2005, 21:17
Jaha, fläkt, då ska jag kolla på det

Har nog en förresten, ska kolla om det finns kallt läge på den!
Då vänjer man dem vid att det är blåsigt ute också
kerstin z5-6
24-03-2005, 22:01
Sorry jag hakade upp mej

eller bandet :(fleischer- mitt svar var till berglundskan

Hur kallt det är i källaren är kanske inte = hur varmt det blir under rören?? -Inget gror bra i + 10 och ettåringar och grönsaker växer i stort sett inte alls i den tempen -där bör man ha +15-18 för bra effekt så du kanske ska ha fläkten på varmt ett tag i början .... när tempen stiger ute lär den ju öka på även i källaren ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.