|
Blir frustrerad av att inte känna igen träd på vintern... yrar och på mellan alar, sälgar o aspar för det mesta i skogen... Vissa aspar är igenkänliga, men aspar kan väl få ganska räflig mörk bark också...? Eller är det först som så stora träd som de i mina bilder nedanför? Alar vill jag ha de flesta träd till, men borde de inte i den här storleken ha kottarna kvar? Här kommer icke-skogsträd, men nog ganska vanliga träd ändå. Tror nog mig veta nästan åtminstone, men jag kan inte ens gissa mera själv.  
Den översta bilden är på en ask. De andra måste jag se mer av för att bli säker på vad det är.
Men visst är det inte bara frustrerande utan också roligt att lära känna träden på vintern? Det är först då man ser växtsätt, fröställningar, bark och annat som inte syns lika väl när de har blad!
För att inte tala om när de blommar sedan. Snart (i zon 3) kommer alarna glimma i rött när hanhängena rodnar. Mycket vacker tidig vårsyn!
Hittade några bra bilder på trädblomning som kanske inte alla tänker på.  Asken har kolsvarta knoppar som står och sväller och väntar länge. Jag kommer att tänka på punk när jag ser dem och blommen, som sedan spretar i rött och gult åt alla håll...  Klibbalens långa han- och korta honhängen får träden att glimma i rött tidigt om våren. Honhängena utvecklas till de typiska (och söta) kottarna sedan.  Skogslönn i blom kan väl inte ha undgått någon. Den ljuva sötma och det illgröna ljus som kuddarna av blommor skapar - undra på att flugor och humlor blir som galna av doften! Blommorna är mycket vackra på nära håll och gör i mitt tycke trädet till ett av de vackraste blommande träden.  Lönnblomma
CITAT Blommorna är mycket vackra på nära håll och gör i mitt tycke trädet till ett av de vackraste blommande träden. Jadå... och sen har lönnen ju vackra höstfärger också... därför är den en av mina absoluta favoritträd. Fin på våren, fin på hösten men även rätt trevlig på sommaren...  Finns väldigt få askar här. Väldigt trevligt att det var en ask! Funderade själv om det kunde vara nån slags lind, men det passade inte riktigt in, men askar trodde jag inte fanns här, men nog ser det väl ut som en ask nog (har sett dem bara nån enstaka gång på riktigt). Det som hänger i trädet måste ju vara frukterna, eftersom jag läst att de skall hänga kvar över vintern... Tror du de som växer här, motsvarande zon 5 eller ungefär som Umeå, är mogna och kan gro? På tal om lönnar o askar: Vad för slags träd är detta frukt till:  Inte är det väl en vanlig lönn inte? Isåfall ser den inte ut som andra lönnfrukter. Askarna har väl mer symmetriska vingar, men annars tycker jag själva trädet ser jätte lite "lönnigt" ut och mycket "askigt" ut...  Här är trädet tidigare idag:
Då jag ändå är på gång med träden... finns det nån slags björk som alltid har gyllenbrun bark? Mindre träd är ju bruna, men t.ex. trädet på bilden nedan är tillräckligt stort för att kunna vara vitt också.
Träd tre på sommaren:  Lind? Nää... nu får jag börja trädskolan...  Ingen skillnad fastän jag läst böckerna.
wolkenkrabber
27-03-2005, 00:56
Big Gardener
27-03-2005, 09:36
Frukterna på bilderna tycker jag ser ut som lätt komposterade lönnfrukter, men jag håller med om att trädet på bild inte är särskilt lönnaktigt, men det är mycket osäkert. Det bästa sättet du kan ta en bild om du vill ha en säkrare bestämning är närbild och helhetsbild på en gren och dess knoppar.
Det finns björk med kopparröd bark och sorten heter Betula albosinensis var. septentrionalis och heter Kopparbjörk på svenska. Men jag är tveksam till om den du har på bilderna verkligen är en kopparbjörk. Jag behöver närbild på knopparna och barken innan jag bestämmer mig.
Det är ingen bra bild på trädet i grönska men bladen har utdragna spetsar och är ganska rundade och därför gissar jag på alm.
Kan nog bra hända det är alm... kommer inte ihåg att jag såg några frukter på trädet då jag tog den där bilden på sensommaren... och alm släpper väl sina frukter redan i slutet av juni. Annars tycker jag mig komma ihåg, och också bilden ser lite så ut, att bladen är lite väl "tunna" och ljusgröna för alm, men jag misstar mig antagligen. Lindens blad har ju också lång spets, men de är väl mer hjärtformade. Nåja, är bra om det är en alm... då kan jag så några almar redan i år.
Anders zon 1
27-03-2005, 17:40
Tycker också att träd nr 3 ser ut som en alm - både stammen och det lilla man ser av bladen på sommarbilden. Trädet med blank, gyllenbrun bark skulle kunna vara näverhägg (Prunus maackii) eller glanskörsbär (Prunus serrula). Tycker inte att den ser ut som en björk. Kolla dessa bilder: näverhägg: http://images.google.com/images?q=Prunus%2...:en&sa=N&tab=wi glanskörsbär: http://images.google.com/images?hl=sv&lr=&...=Prunus+serrula Är ganska säker på att frukterna kommer från någon sorts lönn. Tyvärr är frukterna ju i rätt dåligt skick så det är svårt att avgöra vilken art det rör sig om och det finns ju rätt många arter att välja på....! Tycker dock inte att det ser ut som en vanlig lönn (Acer platanoides). En kvalificerad gissning är asklönn (Acer negundo). Kolla denna bild på frukterna hos asklönn:
Jag tror att bilden med lilla trädet är en gulbarkig hägg, eler näverhägg som den också kallas. Prunus maackii. Att det är en prunus tycker jag de horisontella strimmorna på stammen vittnar om. Färgen på stammen på prunusar av samma sort varierar mycket beroende på jordmån och ålder, men den "ideala" färgen på en näverhägg ser ut så här. Kronans förgreningssätt är mer lik näverhäggens än glanskörsbäret.
Myckety fint träd är det verkligen. Underbart med färger på stam och grenar!
Ja... tittar man på bilderna är det säkert näverhägg. Oj vad ni kan.  När får den frukter då? Tänkte att man kan gå och hämta lite så man får så en egen.  Bilderna på asklönnens frukter ser definitivt väldigt mycket ut som de jag plockade. Läste lite om den på internet och läste nåt om att den lätt angrips av svampar eller insekter eller vad det nu var... men att dessa kan vara en plåga då de övervintrar i hus... inget träd att plantera nära huset då?
Näverhäggen blommar ungefär på samma tid som den vanligare häggen prunus padus och de blommor som pollineras ger bär vid ungefär samma tid. Hägg blommar strax före syrénen, vilket vissa år sammanfaller med skolavslutningarna i juni, andra inte...
Näverhäggen är härdiga till zon 5, kanske till och med 6, och de sägs blomma och ge frukt bättre i norr än i söder.
Big Gardener
29-03-2005, 07:09
CITAT (Cilla @ 28-03-2005, 18:50) Näverhäggen är härdiga till zon 5, kanske till och med 6, och de sägs blomma och ge frukt bättre i norr än i söder. Japp, detta träd är intressant på många sätt. Det har skett något av en planteringsrevolution för detta träd i många sydsvenska städer, vilket, i mitt tycke är något lustigt. Framför allt är trädet väldigt härdigt och i varmare klimat blir denna egenskap påtaglig på ett negativt sätt eftersom den fäller löven väldigt tidigt och får en sen knoppsprickning. Man kan här tala om en "överhärdighet". Näverhäggen väljs troligtvis för sin väldigt vackra bark, och visst är det ett mycket vackert träd på många sätt, men mycket mer än barken är det inte i jämförelse med många andra träd. Då bör grönyteplanerarna vara betydligt modigare i valet av träd och satsa på något som passar det varma stadsklimatet bättre.
Ginko, magnolior, olika strimlönnar och valnötsträd, kaukasisk vingnöt, rödlommande kastanj borde man få kunna se mer av i städerna... Förutom en del andra som redan nämnts i denna tråd!
Näverhäggen är ju ett litet och relativt kortlivat träd. Passar på mindre grönytor där de får sticka ut och lysa upp. I parker eller på stora grönområden försvinner de.
Trevlig tråd  . Jag är ganska bra på att känna igen träden även på vintern, men inte på bild såhär. Så jag är inte till mycket "hjälp" här. Lönnfrukterna du visar däremot, törs jag svära på att de inte kommer från vanlig lönn, även om de ser typiskt "lönniga" ut. Är ju omringad av stora och små lönnar (den vanliga sorten Acer platanoides), och har varit i hela mitt liv. De är underbara. Men sådär ser inte "näsorna" ut, inte i något stadium av förmultning. Träd nummer tre tycker jag liknar en lind. Tycker att bladen ser just sådär lite runt hjärtformade ut. Men jag kan inte se, och antar att de som säger alm faktiskt har rätt... Prova att gräv undan lite snö och leta reda på något av fjolårets torkade blad!!! Så brukar jag göra när jag blir osäker. Om inte annat får vi lösningen på problemen när träden slår ut  . *Följer fortsättningen med spänning* Om det är alm så ska du absolut passa på att äta av almfrukterna framåt juni! De är både nyttiga och goda!
 Vad är de här två för trädgårdsbuskar o växter då? Den med blad ser jag hela tiden planterad men har inte kommit på vad den heter.  Den röda är väl nån slags buske också... Vad är förresten största skillnaden mellan knopparna och gränarna på vide och sälg? Sälg blir ju mindre träd för det mesta, men som lite mindre buskar? Båda har väl ludna kissor, men har sälgen mer grönaktig bark?
Den övre ser ut att vara en rhododendron och den undre en korallkornell. De får jättefina knallröda grenar. Vi har två i vår trädgård.
Jag håller med Åsa, med några tillägg. Övre är en rhododendron som det är lite synd om - behöver bli fri från det starka gräset, få jorden uppluckrad kring rötterna + kogödsel + vatten, särskilt på sensommar/höst så att den orkar behålla bladen och utveckla knoppar. Nedre en korallkornell som skulle sätta ännu bättre fart med frihet från gräs + kogödsel.
Jahja. Nu är det så att de där finns vid vägkanten, på kommunens mark tror jag eller på privat mark. De som bor mitt emot har kanske planterat. Så jag kan väl nog inte börja rota i jorden runt andras växter.  Men nu något annat: Vide vs. sälgHur ska man känna igen dem? Har vide brunare stam? De gulagröna grenarna på sälg o videliknande träd och buskar, tillhör de sälg? Sälg blir väl större så allt för stora buskar och träd är väl knappast vide. Får sälg ludna knoppar senare än vide? De följande två är av samma träd. Detta är väl sälg? Har inte sett de här större träden med ludna knoppar innan nu.   Denna är en sådan där med lite gulgröna kvistar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|