Full version: Ny kylperiod?
jessica zon6
Hur länge ska man vänta tills att man måste ge perennsådderna ytterligare en kylperiod, om inget har tittat upp????
I vissa sålådor syns inget liv,och jag har haft dom i 12grader i 4-6 veckor.
sad.gif sad.gif

Är jag för otålig eller tongue.gif

/jessica
Åsa, mälardalen zon 2
+12 är nog för varmt om det är kallstratifiering du sysslar med det bör vara runt +0-5 grader när man kallstratifierar, det brukar oftast gå bra att låta temperaturen gå uppåt +7-8 grader så man kan använda kylskåpet som ett ställe för kallstratifiering.

Vilka växtslag är det du sått?
Helen i Piteå Zon 5
Vad är det för sorter? Du kanske skulle ställa ut dom fröerna som behöver lite kyla och hoppas på att det räcker, då gror det runt april/maj. / Helen
jessica zon6
Jag har redan haft mina sådder kallt,en del ute som jag har tagit in och en del i potatiskällaren som håller 4 grader i 6 veckor.
Sedan har de nu stått i somsagt 12 gr.i ca4-6veckor under lysrör,vissa har ju tittat upp,men inte några astrantiasorter,tiarella,verbena hastata,gentiana. unsure.gif
Tror ni att de behöver ytterligare en kylperiod,eller ska de ha det varmare än 12grader???
Är det sega sorter som behöver en längre tid ute för att gro....?

/jessica
kerstin z5-6
Nej men jag tror de kanske står lite för kallt för att gro -ta in dem i rumsvärmen o invänta grodd..om du är otålig -och om + 12 är max temp därnere , sen kan du stoppa ner dem under lysrören ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon