nejlika
24-03-2005, 19:53
Kan jag så Persilja, Huang qi, Humlesluga och engelsk spenat i ett Växthus(av plast) nu?
Om inte när?
Hejsan!
Det beror på var du bor i landet, och vilken värmekälla du har i växthuset.
Kramisar Anne
Åsa, mälardalen zon 2
24-03-2005, 20:29
Det beror på hur varmt det är i jorden. Persilja vet jag att man kan så ganska tidigt det behöver bara vara runt +5 i jorden när man sår den. Trädgårdssyra (engelsk spenat) borde också gå att så i ganska kall jord.
Huang qi (Astragalus membranaceus. Kinaveddel) skulle jag tippa bör förkultiveras, en del Astralagusarter kan även behöva kallstratifiering.
Humlesluga? är det Humlesugasom menas för isåfall skulle jag nog säga testa förkultivera inomhus (fröerna är troligtvis ljusgroende) skulle inget grott efter någon månad testa kallstratifiering.
nejlika
25-03-2005, 16:34
Växthuset är ett litet plast växthus som jag har på balkongen och jag har inte någon värmekälla eller tillägsbelysning för växthuset
kerstin z5-6
25-03-2005, 18:42
En liten billig fläkt vore nog bra för kalla nätter o nerverna : ) ...Annars måste du kolla med termometer o ev ta in om frostnätter hotar .. och de kan komma ända fram till junis början ..
nejlika
28-03-2005, 11:15
Var kan man köpa fläktar?
Hur mycket kostar de?
Hur stora är fläktarna?
Mitt växthus är ca 70*40 cm
kerstin z5-6
28-03-2005, 13:13
Duklarar dig säkert med en minifläkt finns på bensinmackar , Claes olsson mfl o kostar 2-300 kr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.