|
Full version: Barnsäker damm
Cecilia-08
14-03-2003, 11:15
Hur ska man bygga sin damm säker? Det finns väl vissa föreskrifter för säkerheten. Jag vill absolut inte att nåt grann bara ramlar i. Jag har tänkt bygga en ganska stor damm, 15 x 15 meter. Har ni nåt bra knep?
/Cecilia
e_sedell
14-03-2003, 11:25
staket, man det är inte så fint. Eller jo, det går att göra fint med grind och grejer. Annars kan du ju ha grunda kanter.
Trädgårdsmannen
14-03-2003, 11:51
Detta är mycket viktigt - tyvärr har våra grannar egen tragisk erfarenhet utav damm utan skydd för barn då deras barn fick grava skador efter olycka i dammen. Detta tror man inte händer en själv kan jag tänka men bara att veta att risken föreligger för ens egna eller goda vänners barn på besök gör att det inte nog kan påpekas. Det "går" inte att ha stenkoll på små barn - vips är dom på "fel" ställe och det behövs inte många cm vattendjup förrän det kan medföra livsfara för en liten knatte.
En lösning om du nu har en stor damm är ett staket som är inbäddat i en vacker häckväxt som inte är så lätt att ta sig igenom. Det borde inte se konstigt ut med tanke på proportionerna som det får när din damm är så stor, beror förstås också på hur din tomt ser ut i övrigt och vad som passar in!
Därför är olika lösningar och erfarenheter välkomna vad gäller denna viktiga fråga!
Cecilia-08
14-03-2003, 13:11
Ett staket är nog inget alternativ för det skulle inte alls bli bra. Tomten är ganska öppen där och en inhängnad skulle se onaturlig och konstig ut. Jag har hört att man kan ha nät i dammen? Är det till nån hjälp? Eller ska man göra strand runt om hela? Hjälper det??
e_sedell
14-03-2003, 13:59
nät blir nog lie konstigt, det bode ju syns. Men gör en strand runt. Då kan du ju göra ett träsk i ena änden också, då får du massor av trevliga små varelser
Cecilia-08
14-03-2003, 14:09
Så om man gör en strand runt hela, då kan man alltså känna sig så got som säker på att inget barn drunknar?
/Cecilia
e_sedell
14-03-2003, 14:17
jag vet inte riktigt, men det är ju bättre än inget. Prata med någon expert. Ska du till någon trädgårdsmässa så finns det alltid kunnigt damm fålk.
Hans i Mälardalen
14-03-2003, 17:07
Jag bor i ett barntätt radusområde och har en liten bit trädgård på framsidan, ca 4 x 2 meter. På den ytan har jag en liten damm. Ena halvan är 30 cm djup och andra halvan 50 cm djup och halva dammen är omgiven av en sumpzon som är ca 15 cm bred. Jag har haft den i ca 2 år och är fortfarande orolig. Min framsida och många andras framsidor är öppna så det skulle se konstigt ut med ett staket, speciellt eftersom det gäller en sådan liten yta. Häck är inte att tänka på!
Vad ska jag göra? Hjälp!
MvH
e_sedell
14-03-2003, 17:14
jag tycker du ska vara lungn, det är ovanligt att barn drunknar. Men de är ju som magneter till vatten, jag vat själv när jag var liten och gick ner till sjön. Självklart skulle jag ramla i, jag sa att jag hade ramlat i ett kärr. Jag fick inte gå till sjön...
1 15 ggr 15 m är en ruskigt stor damm. Tänk på att duk, pump etc o sånt kostar pengar, mkt pengar. och ju större anl, dessdå större priser på allt.
2 Det du ska ha i trädgården är ju en damm, inte en sjö. Så djupet borde då vara mellan 10 till 30 cm. På det djupet drunkar sällan folk.... En damm kan ju antigen var en vattenyta som trevnad, eller för växter. Jag vet ej hur djupt det måste vara för att näckrosor ska växa o trivas bra.
e_sedell
14-03-2003, 19:04
mellan 50 och 70 har jag hört. Endel vill ha ännu djupare, sen är det ju bra om det inte bottenfyser. Men 10-30, så grunt går ju inte att ha, tänk efter hur lite det är. Det skulle bara bli en enda soppa tror jag.
CITAT (e_sedell @ 14-03-2003, 19:04) mellan 50 och 70 har jag hört. Endel vill ha ännu djupare, sen är det ju bra om det inte bottenfyser. Men 10-30, så grunt går ju inte att ha, tänk efter hur lite det är. Det skulle bara bli en enda soppa tror jag. spegel o plaskdammar är ej djupare än 10 -30 cm, så frågan e vad den ska vara till för.
e_sedell
14-03-2003, 19:27
kej, men om de är så grunda är det inte risk att de växer igen på nolltid eller att pumpen yr upp massa slam?
Hans i Mälardalen
14-03-2003, 19:33
CITAT Jag vet ej hur djupt det måste vara för att näckrosor ska växa o trivas bra. Det finns faktiskt ett fåtal näckrosor som klarar så grunt som 15 cm, men de är verkligen minivarianter. Vill man ha en standardstorlek bör man ha djupare än 50 cm. I en damm som är 15 x15 meter kan man väll inte undgå att ha guldfisk och koi - karpar. För att ha fiskar krävs det ett visst djup på dammen. Mitt största djup är 50 cm. Därför tar jag in fiskarna på vintern. Om man vill kunna ha dem kvar ute under vintern behövs nog ner mot en meter. Det finns det ju goda möjligheter till om dammen blir 15 x 15 m. Lycka till! MvH
kerstin z5-6
14-03-2003, 20:00
Näckrosor behöver vattendjup själv har jag 1.20 djup håla ..beror lite på var du bor. har inga småttingar o igen granne, så jag behöver inte fundera så mkt, men ett barn kan drukna i mycket grunt vatten..... Såhär gjorde en vän med 5 småbarn o stoor damm i din size..
Varierad växtlighet runt dammn -buskar höga perenner blandat..men också strandpartier, grunda områden Större delen av dammen inklusive över djuphålan lades ett gallernät typ armeringsnät med smårutor.. 5-10 cm under vatten ytan .. Ingen kan falla i gör dom det hinner man plocka upp dom. Skulle man vilja ta bort det sen går det bra -vatten växerna växer upp genom gallret.
Hans i Mälardalen
15-03-2003, 08:55
Blir det inte väldigt fult att ha ett armeringsnät precis under ytan? Hur fungerar det med 30cm fiskar, de behöver komma upp till ytan för att äta och hämta luft ibland. Om man sedan skulle vilja ta bort nätet när växter har vuxit igenom så förstör man väll växterna också. CITAT Varierad växtlighet runt dammn -buskar höga perenner blandat..men också strandpartier, grunda områden Det skulle möjligtvis funka får hon som skulle göra en damm 15 x 15 m. Men det funkar inte för mig. Du skulle skratta om du visste hur liten yta jag har mellan dammen och tomtgränsen. Ps Ta gärna en titt i mitt fotoalbum DS MvH
kerstin z5-6
15-03-2003, 10:39
Jo Hans jag förstår Dammen jag pratar om är jättestor, inte skulle jag väl säga att det är så snyggt precis , o fiskar väntar de med tills barnen blivit större -Hur får man tag i dem ??? under nätet... Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig en grund damm , med en djuphåla täckt av armeringsnät förakrat med stenar... Det som rekommenderas när man har småbarn är ju mera vattenstril över stenar utan åtkomst alls till djupa vatten ... Vill man ta bort nätet funkar de ju bäst på våren -innan de satt igång -mina växter här är då helt nedvissnade o bruna .....de i vattnat alltså... men man kan vill vilja vara långsiktig i sin trädgård... Vet inte men finns det inte nån regel i tättbeyggt område också? om skydds staket -kanske värt att kolla upp Jag bor ju inte i tättbebyggt statsplanerat precis Hans vilken fin trädgård du har och Katten , ser ut som min Torsten 12 år Hälsar K
Hans i Mälardalen
15-03-2003, 20:07
OK! Det måste vara härligt att bo ute på landsbyggden. Du hade verkligen härliga bilder i fotoalbumet! Är dammen på bilderna guten eller har du använt dammduk? Hur gick du till väga när du konstruerade vattenfallet? Jag håller själv på med en miniversion på baksidan. MvH
kerstin z5-6
16-03-2003, 00:17
dammen är duk o bäcken är gjuten ..och ja -härligt med lansbygd o lite till åldern kommna grannar behöver inte bekymra mig utan gör lite som jag vill Bäcken grävde vi ut -skulle gjort mera svängar om jag gjort den idag Bottnade med grov sand , hönsnät , därefter betong med tillsats av vatten- täta + ett penslat lager av nåt jox som ytterligare tätar betongen.. Stearna tryckte vi dit eftersom Inga problem trots djup tjäle med den gjutna delen.. Däremot har jag haft besök av Älg o Ren i trädgården med katastofala följder för dammduken.. Tur det finns klister  Du har en jättevacker trädgård Hans Man får väl se bilder på dammbygget sen då ?
Hans i Mälardalen
16-03-2003, 15:44
Ja, jag håller mig till dammduk jag eftersom det handlar om så små ytor. Men det där med att gjuta verkar lätt och bekvämt... Saken är den att jag började på ett lietet slingrande vattenfall på baksidan i höstas. Efter att ha provat tre olika varianter så var jag ändå inte riktigt nöjd. Därför valde jag en bild från baksidan där det lilla projektet inte var med. Arbetszonen är till höger om den första bilden. På den sista bilden ser man dock den lilla vattenhållan där jag hade tänkt mig att vattenfallet skulle sluta. Jag ska ta itu med arbetet så fort kjälen gått ur marken, kanske slutar det med att jag gjuter vattenfallet ändå. PS Jag ska ladda upp en bild på bygget snart ändå DS MvH
Cecilia-08
17-03-2003, 09:21
Min damm på 15 x 15 m ska ha en djuphåla för näckrosor. I övrigt ska den vara 50-60 cm. Med 1 eller 2 stränder. Och mycket växtlighet runt om. Tack för tipset om armeringsnätet. Jag förstår bara inte hur man fäster det så att det ligger kvar 10cm under vatten ytan om något barn går ut på det. Man vill ju inte att dammduken går sönder. Finns det nåt smart sätt att få fast det?
kerstin z5-6
17-03-2003, 16:07
Ska kolla med dom hur dom gjorde med armeringen .... Över djuphålan är det väl bara att lägga den o förankra...men resten -återkommer K
Armeringsnät är ej gjorde för att ha i vatten, dom rostar och är alldeles för böjliga för att användas som beskrivits. Vidare så riskerar man att åka igenom med fötterna om man ger sig ut o går på det. Jag kan se framför mig barn som ser nätet o ger sig ut o går på det o sedan far igenom med fötterna.
Sedan undar jag hur man ska lösa förankringen av nätet. ska bli intressant att få reda på hur man har gjort..
kerstin z5-6
17-03-2003, 17:28
Jodå det går att krångla till allt om man vill.... I den här landsändan har vi armeringsnät i åtminstone 4 rutstorlekar och grovlek i övrigt-det ska vara små rutor-o grova Näten är en skyddsfaktor -inte avsett att gå på annat än för pjuttar på 20 -30 kg på extrema villovägar. Barn ska lära sig att simma när de fyllt fyra helst tidigare . Men olyckor händer väldigt snabbt med små hur uppmärksam man än är Rostar det under tiden man har småbarn får man köpa nytt -det är mycket billigt, 298 kr täcker ett lastbilsflak När barnen växt upp tar man bort nätet. Det är förankrat i 4 betongfundament med clip on märlor. betonggrisarna står på botten på torvblocksbitar -Ni sörlänningar har väl nåt annat ord , för såna betongkoner. Ytterkanten är utan piggar och slutar nån decimeter från dammkanten ... Har även sett en gjuten damm med nätet ingjutet i kanten ...mer opraktiskt kanske ..
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-03-2003, 17:28) Jodå det går att krångla till allt om man vill.... Ja förlåt då att jag lade mig i! Armeringsnät är gjorda för en viss sak. Jag vet bara vad näten är avsedda för, och jag vet vilka krav man ställer på barnsäkerhet.
kerstin z5-6
17-03-2003, 17:39
Då tycker jag att du ska komma med ett bättre förslag , om du sitter på nåt sånt  Detta var endast ett sätt som jag vet att en barnfamilj prövat
Cecilia-08
19-03-2003, 08:52
Tack Kerstin för den jätte bra idén och den fina beskrivningen. Jag ska sätta betonggrisar och armeringsnät i min damm i vår/sommar. Jag tycker det var en kanon idé och det är absolut mer barnsäkert än att låta dammen stå öppen.
/Cecilia
kerstin z5-6
19-03-2003, 22:16
Hej Cecilia!
Jag har för mig att det finns regler för hur högt ett staket runt en damm skall vara för att det den skall vara barnsäker.Hör med ortens byggnadsnämnd för att var på den säkra sidan! mvh Janne
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-03-2003, 17:39) Då tycker jag att du ska komma med ett bättre förslag , om du sitter på nåt sånt  Detta var endast ett sätt som jag vet att en barnfamilj prövat  Nej tack. Bara för att en har gjort lösning är den inte den bästa. Tänk själv hur det skulle fungera med armeringsnät.
kerstin z5-6
24-03-2003, 22:19
De föräldrar jag talar om har nog "tänkt till" "Säkerhet Det finns bestämmelser om att dammar med vatten djupare än 20 cm skall vara inhägnade. Samtidigt bor många barn nära naturliga vattendrag, plaskdammar och fontäner med djupare vatten. Detta tar de skolor fasta på som har anlagt djupare dammar. Dammarna har svagt sluttande kanter och ordentligt markerad strandzon eller kant. Det får aldrig bli tvärt djupt. Det finns också exempel på uppbyggda dammar där det inte gått att gräva ner i marken. I dessa fall läggs ett armeringsgaller en bit under ytan som skydd. Upphöjda dammar kan bli en tillgång för rullstolsbundna barn. " slu -om dammar på skolgårdar
Hans i Mälardalen
25-03-2003, 20:13
Är det möjligtvis någon som vet vad som gäller i Eskilstuna? Vart kan man ta reda på vad som gäller i ens egen kommun?
PS. vill gärna ha svar fort. DS
MvH
e_sedell
25-03-2003, 20:34
kolla i tfn katalogen om du hittarnågot nr, sen är det bara att ringa ocks fråga. Det går nog fort, annars kanske det finns på deras hemsida...
Oavsett vad SLU skriver så håller jag inte med om att det är bra att använda armeringsnät i barnsäkerhetssyfte. Jag kan skriva en hel uppsats mot nät men: • Armeringsnät är ej gjorda för att vara under vatten. • Armeringsnät uppfyller ej dom regler som finns för barnsäkerhet. • Armeringsnät kan ej användas som skydd mot drunkning enligt dom regler som finns för simbassänger.
Det enda som gäller är avgränsning/inhägnad. Jag har byggt flera dammar med antingen stenkanter eller häckar runt omkring. Ingen har drunknat. Jag har aldrig sett en damm med armeringsnät. Vore intressant att få se en sån. Jag skulle beteckna den som farlig och jag törs säga att ingen av mina kollegor, arkitekter, landskapsarkitekter eller ingenjörer skulle ställa upp på en sådan lösning.
Det man riskerar är att barnet fastnar med fötterna, ramlar och man får ett drunkningstillbud trots alla goda föresatser....
Nu stoppar jag denna debatt för min del. Det känns som den är på fel spår.
Internet, för folk som inte kan läsa, av folk som inte kan skriva...
Hans i Mälardalen
25-03-2003, 20:49
Ralf, tror du att det räcker med en inramning av medelstora stenar. Räcker det med att man liksom tydligt framhäver att det är en damm med vatten. Eller är det så att man måste inhängna området med häck eller staket och i sådana fall hur högt?
MvH
Eva i Skåne
25-03-2003, 22:56
Jag har tyvärr ingen lösning utan kan bara konstatera att........ vatten och småbarn passar inte bra ihopa. Ett litet barn, 1½-2 år, kan drunkna i en vattenpöl! Jag kan tänka mig en liten knatte som kommit ut på armeringsjärnet, som inte ger stabilt underlag. Om inte en fot går igenom nätet så ramlar han säkert ändå och klarar inte att resa sig.
Usch, detta är ett svårt problem. Staket och häckar stoppar förstås de minsta barnen, men barn (och vuxna) lockas av vatten.
Jag har en stor damm på min tomt, ungefär som den Cecilia planerar fast min damm är djup dessutom. Det är en gammal branddamm. Vi flyttade hit när mina pojkar var 1½ år respektive 3½ år. Jag drömde mardrömmar om att jag hittade nån' av dem i dammen när det redan var "för sent"... Det skydd som fanns var ett staket av modellen smålandsstaket, fast inte "äkta" - det var hopsatt med spik... Det gick runt ungefär halva dammen och det var i vårt fall tillräckligt. Det hejdade grabbarna tillräckligt länge för att jag skulle hinna fram om någon av dem satte kurs mot dammen. Det stoppade även bollar och liknande som annars skulle ha plumsat i och utgjort "alibi" för att vara nere vid dammkanten. Att gå runt staketet var inte tillräckligt lockande - nässlorna var faktiskt bra att ha!! Lyckligtvis har ingen av grabbarna varit av den sorten som rusar rakt fram tills det händer något, men jag har kompisar med barn som gjort så när de var små. När dom kom och hälsade på var det jobbigt.... Hade mina barn varit av den sorten hade vi varit tvungna att sätta upp ett betydligt stabilare staket! Även om man har staket eller någon form av annan lösning kan man nog inte lämna barn utan uppsikt i närheten av dammar, stora eller små. Det är så kul att ploppa stenar, göra gegga, bada och göra båtar av pinnar och andra grejer att vattenblänket fungerar som en magnet.... fascinationen för vatten hänger ju i många fall kvar upp i vuxen ålder!  Har man egna barn och vill vara helt på den säkra sidan är det nog bara att vänta med dammen tills man har stora barn eller aldrig lämna barn utan uppsikt i närheten av en damm eller köra med viltstängsel..... Ett armeringsnät skulle möjligen kunna fungera som vårt halvsladdriga staket - den där tillfälliga "nödbromsen" så att man hinner fram i tid, men det förutsätter ändå att man är närvarande och håller koll. I Cecilias fall förstod jag det som att det inte var egna barn det handlade om utan eventuella besökare - önskade eller oönskade... De önskade, bekantas barn till exempel, är det ju lättare att hålla koll på än grannbarn som kanske går in på tomten när man är på jobbet - dammar är ju fascinerande för alla som sagt! Grannbarn som är så stora att de går in till grannen är kanske så stora att man kan prata med dem och tala om att dammen inte är en lekplats.... förhoppningsvis!! Hoppas att du hittar en lösning som blir bra, Cecilia, och att vi kan få se bilder på din damm så småningom för det låter verkligen som ett läckert projekt!!
e_sedell
26-03-2003, 18:09
jag tror det är överdrivet med faran för drunkning, har man ordenkliga stränder borde det hjälpa. Även barn vill vara torra om kläderna, odtast går de bara ut så det står över skorna/stövlarna för man måste ju kolla hur långt man kan gå utan att bli blöt. Jag har alltid lekt vid våran sjö -jag lever. Men det är klart, man ska hålla uppsikt på barn vid vatten...
Hans i Mälardalen
26-03-2003, 19:49
Bör man vara orolig om man har branta kanter?
MvH
e_sedell
26-03-2003, 20:06
det är ju lättare att ramla i då, om ett barn går ut lita sakta och så blir det plötsligt djupt. Altenativt att det plaskar med en pine typ och ramlar framläges...
Cecilia-08
03-04-2003, 14:57
Tack för alla svar på min fråga. Jag har inga egna barn och ingen bekant med små barn heller. Det jag oroar mig för är grannarnas barn, jag vet ej hur gamla de är. Det kanske stämmer att om de är så stora att de kan gå dit själv så kanske de kan ta sig upp själv om de ramlar i. Vi har stor tomt 4400 kvm och dammen kommer ligga ungefär mitt på tomten. Detta är vårat landställe så i veckorna är det ju tomt men grannarna bor där permanent. Det är det som skrämer mig att det kan gå dit i veckorna när vi inte är där. Fast man är ju inte hemma om dagarna ändå, så!! Tack för tipset om att göra stränder med mjuk sluttning. Vi har tänkt oss tre dammar med en fjäll bäck (redan grävd) som sammanbinder två av dammarna och den andra bäcken blir under en liten träbro. Man får hoppas att inget barn blir för nyfiken och ramlar i.
/Cecilia
Trädgårdsmannen
06-05-2003, 10:38
Ralf - vi väntar otåligt med alla bättre förslag du sitter inne med  Fåtal människor är väl de som bara använder saker och ting enbart vad de är direkt utvecklade för inom trädgårdsentusiasm...pallkragar är nog INTE enbart utvecklade för att odla i - konstigt att dom fungerar så ypperligt att odla i då...bra förslag med armeringsnät!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|