Full version: Beskring
Anne*
Hej. r ofta inne p detta forumet, men har aldrig stllt en frga.
Nu har jag ett problem som jag inte vet hur jag skall lsa.
Kpte ett ppeltrd fr tv r sedan. Hoppade ver beskringen frra ret, men nu r det dags. Har lst mnga bcker om detta och vi har ju stora trd som vi beskr. Men nu ver till problemet: I bckerna r det ju ritningar, och d r det ju ltt, men tyvrr ser ofta ett trd lite annorlunda ut. Det str s hr i boken: Om det r tv toppskott skall det ena tas bort s att jag har ett kvar. Men p mitt trd finns det inget toppskott som vxer rakt upp, s att blir en frlngning av stammen. Det r tv som vxer upp p var sin sida av stammen. r det d bttre att ha bda kvar? Tar jag bort en blir det ju lite snett.
Anne wacko.gif
sa, mlardalen zon 2
Jag skulle ta bort en av de som vxer i toppen det brukar inte bli bra i lngden att ha 2 skott som strvar efter att vara toppskott, med tiden s kommer det skottet du spar att se mer ut som ett toppskott men lite snett kanske det blir, oftast ska man ta bort dubbeltoppar ganska tidigt p trdet fr att f bsta resultatet.

Har du mjlighet att lgga in foto p trdet? d kan det g lttare att ge tips om hur och vad som ska beskras.
Cilla
Ett annat alternativ nr det inte r ett tydligt toppskott och ett konkurrensskott utan tv toppar i "sklform" r att lta sidogrenar till en av dessa bilda topp i framtiden.

Jag hade ett ympat ppeltrd som frn brjan inte hade en topp men fyra sklformigt vxande toppskott dr alla var av olika sort. Jag vntade p att de gav sidogrenar innan jag beskar, och den sidogren som kom mest i centrum fick bilda topp. De andra kortade jag in. Idag sex r senare ser detta helt naturligt ut, och toppen vxer hgre n de andra.
Anne*
Tusen Tack fr svaren
Nu har jag ftt lite ider. Det ena skottet tar jag nog bort, och kortar det andra. S fr vi se hur det blir. Det kanske vxer ut ett bra sidoskott som fr fortstta som toppskott. Har tyvrr inget digitalkamera, d hade det ju varit mycket enklare. Kanske en id att investera i en, men det r ju s mycket annat som r roligare att kpa: T.ex. nya vxter. biggrin.gif
MVH Anne
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon