Hyound
Hjälp!

Är det någon som vet vad det är jag har fått på bladen på mina fina små tomatplantor? Det är svarta små rackare som kryper runt och äter av bladen. Jag har försökt ha ihjäl dem med fingrarna men ofta hoppar de bara iväg och nu är jag orolig för att de ska sprida sig till andra plantor.

Vad kan jag tänkas ha fått för spännande besök och hur sjutton kan man bli av med det.

Jag hade tomatplantor förra åter och då slapp jag det här besväret.

/Alexander blink.gif
Betty
Vet inte riktigt vad det är för sorts odjur som har drabbat dina tomatplantor men jag föreslår att du sprejar plantorna med Pyrex N - lösning, man kan även vattna med lösningen för att ta död på ohyra i jorden. Upprepa behandlingen några gånger med ca en veckas mellanrum.
Hyound
Jag har Pyrex N men som jag förstår så ska man inte anväda det på något som man senare planerar att äta eftersom det visst är kvar i växten ett antal månader efter behandling.

Har jag fel?

Det var lite svårt att få någon bra bild men här är den som blev bäst.

Det finns andra blad som ser lite värre ut.

/Alexander
Zazu
jag har haft något liknande på mina månvindor, de överlevde inte så jag har sått nytt och hoppas att det inte kommer tillbaka, det liknar små skalbaggar tycker jag.
Betty
Det ser ut som om plantorna har drabbats av trips. På denna länk, Växtdoktorn, kan du läsa mer. Behandla t.ex. med såplösning eller insektssåpa i stället för Pyrexlösning.
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som tripsskador. Och det går att bekämpa med upprepade behandlingar med ex. såpa ifall du inte vill använda pyrex (pyrexen bryts ner snabbt och ligger inte kvar i växten men den brukar bara vara godkänd för prydnadsväxter). Såpan måste träffa insekterna för att den ska göra nytta (precis som pyrexen) tripsens puppstadium i jorden brukar vara motståndskraftigt mot många medel så man måste upprepa behandlingarna så man tar död på dem allteftersom de kläcks ur sina puppor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon