Full version: Gödsel
nejlika
När är det tid att gödsla?
Hur långt ner ska det grävas?
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror på vad det är för gödsel men jag antar att det är kogödsel eller hästgödsel du menar och den kan man gräva ner när jorden rett sig = marken ska vara helt tinad och släpper man en koka jord på stöveln ska den trilla isär. Börjar man gräva innan jorden rett sig så brukar jorden klibba fast på spaden också. Så himla djupt behöver man inte gräva ner gödseln, i rabatterna brukar jag bara blanda gödseln på ytan av jorden det går ju inte att gräva när det sitter växter överallt. I grönsakslandet räcker det oftast också att bara blanda in det i det översta lagret jord, men tycker man det är kul att gräva kan man ju gräva något spadtag djupt och blanda jorden med gödseln..
Använder man odlingstekniker som ex. Lasagnagardening behöver man inte gräva alls.
torvan
Hm, kan du förklara närmare? Lasagne som i gröna rum? rolleyes.gif torvan
kerstin z5-6
Precis -gör man upphöjd bädd med markduk eller tidningar i botten blandar man ju lager på lager, naturgödsel jord tex .. ingen grävning laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Sen kantar man med något snyggt -sten , torvblock stockar eller vad man haver laugh.gif
torvan
Härligt nu kan jag fotsätta odla upp tomten laugh.gif laugh.gif laugh.gif torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon