Full version: Gdsel
nejlika
Nr r det tid att gdsla?
Hur lngt ner ska det grvas?
sa, mlardalen zon 2
Det beror p vad det r fr gdsel men jag antar att det r kogdsel eller hstgdsel du menar och den kan man grva ner nr jorden rett sig = marken ska vara helt tinad och slpper man en koka jord p stveln ska den trilla isr. Brjar man grva innan jorden rett sig s brukar jorden klibba fast p spaden ocks. S himla djupt behver man inte grva ner gdseln, i rabatterna brukar jag bara blanda gdseln p ytan av jorden det gr ju inte att grva nr det sitter vxter verallt. I grnsakslandet rcker det oftast ocks att bara blanda in det i det versta lagret jord, men tycker man det r kul att grva kan man ju grva ngot spadtag djupt och blanda jorden med gdseln..
Anvnder man odlingstekniker som ex. Lasagnagardening behver man inte grva alls.
torvan
Hm, kan du frklara nrmare? Lasagne som i grna rum? rolleyes.gif torvan
kerstin z5-6
Precis -gr man upphjd bdd med markduk eller tidningar i botten blandar man ju lager p lager, naturgdsel jord tex .. ingen grvning laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Sen kantar man med ngot snyggt -sten , torvblock stockar eller vad man haver laugh.gif
torvan
Hrligt nu kan jag fotstta odla upp tomten laugh.gif laugh.gif laugh.gif torvan
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon