Ska man sätta på skuggväven direkt när vårsolen tittar fram eller? Här kom värmen som en chock igår och alla mina rosenbuskar ligger redan fritt för vårsolen att lysa på. Ska man låta väven sitta på hela tiden sen eller tar man bort den på natten och om det är mindre soligt väder?
Bor i zon 5 och jag antar att det är ännu viktigare här att skugga växterna eftersom tjälen ligger djupare.
Helen i Piteå Zon 5
25-03-2005, 18:10
Jag brukar sätta på skuggväven på senvintern, precis innan det stora snöfallen börjar, då är det klart till våren. Så du bör nog täcka allt nu och ha kvar dygnet runt tills tjälen går ur backen. /Helen
kerstin z5-6
25-03-2005, 18:48
Det gör inget om jorden är belyst , men grenarna ska vara täckta -vattna i maj så får de vakna lite fortare
Gör som Helen, sveper in med grön skuggväv i dec.( en enbuske och en sockertoppsgran) tar inte bort väven förän en bra bit in på våren under en mulen, blöt vecka.
fruberglund
25-03-2005, 23:44
Är det nån vits med rosor som ska beskäras ner till 10 cm ovanför backen? Grenarna ska ju ändå bort sen.
Äsch, jag tänker inte hålla på, klarar de sig inte naturligt så ska de inte bo i min trädgård (ska nog inte satsa på känsliga sorter)
Jag tänker då inte skära ner mina klätterrosor och rosenbuskar till marken. Vanliga rabattrosor klarar sig ändå knappast häruppe så såna skaffar jag inte.
fruberglund
26-03-2005, 10:49
Jag menar självklart de som ska skäras ner, alltså rabattrosorna. Självklart skär man ju inte ner sånt som inte ska skäras ner som klätterrosor osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.