Full version: "Luft" Orkodé
e_sedell
Jag har fått en idé;

Jag ska ta en ca 40 cm lång bit av en al stam som är ca 15-20 cm i diameter. På den ska jag plantera en orkide som sedan får växa med rötterna runt stamen. Eventuellt ska jag göra ett hål där den ska planteras förs och ha lite mossa på stamen så att den trivs bättre. Vad bör jag tänka på? Sort? Ska köpa en på mässan är det tänkt, men helst inte svindyr...
Christer C
Var ska du ha orkidén? Hur mycket ljus får den? Den behöver duschas i princip dagligen och gärna ett bad kanske 1 ggr i veckan. Lite vitmossa runt rötterna är bra på dom flesta monterade orkidéer.
e_sedell
Den ska sitta vid sidan om ett söderfönster med en skuggande balkong över. Jag har en växtlampa som hänger där, om den skulle behöva mera.... Jag hade tänkt att ducha den med en blomspruta 1-2ggr/dag
Christer C
Orchidéhuset har nu en del ungplantor av olika orkidéarter till låga priser. Bland annat Haraella odorata som är vanlig och tacksam att odlas monterad. Det är en småvuxen orkidé och den med flera andra tar dom bara 100 kr för. Titta på www.orchidehuset.se
e_sedell
tack för tipset, jag tittar i deras katalog nu. Undra om dom kan ta med sig några arter till mässan?! *hoppas* Tror du jag som nybörjare innom orchidéer skulle klara Vanilla planifolia? Den behöver ju en del utrymme, men det tror jag att jag skulle kunna fixa. Frågan är väll luftfuktigheten... unsure.gif
Christer C
Jag tror inte Vanilla planifolia är så svår att få att överleva och växa. Dock är det nog knepigare att få den i blom. Den ska nog vara rätt stor för det. Jag har ingen egen erfarenhet av den.

Du vet att det är från den vaniljstängerna kommer?
e_sedell
Japp, det var därför jag ville ha den! biggrin.gif Inte för att jag har förhoppningaratt få frökapslar, men det är ju kul att ha den. Om jag skulle lyckas med det så måste man ju röta dem på ett speciellt sätt också...
mattyflash
Hej!
Jag var också lite sugen på att skaffa en vanillia planifolia men kom på andra tankar när jag sökt runt lite på nätet om denna art!
Såg precis som Christer skrev att dom behövde växa till sig rejält innan dom eventuellt skulle börja blomma! Närmare ca 25 fot i längd innan det fanns en chans till blom.
Och eftersom jag bor i lägenhet så gav jag upp den tanken!

Här kan ni kolla på en av länkarna jag kikat på!

http://dorchids.members.atlantic.net/Orchi...planifolia.html

Synd att den behöver så mycket plats, det hade annars varit jättekul att ha en!

Mattias
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har haft en brokbladig vanliljorkidé, den var inte lättodlad. Den trivdes på sommaren utomhus men den gillade inte vintern inomhus bland de andra orkidéerna, den tappade bladen och dog.

e_sedell
hur mycket är 25 fot i meter?

Dog den alltså på vintern, vad tråkigt. Jag ska nog skaffa mej lite mera erfarenhet innan jag köper en vannilla, men sen ska det bli en...
mattyflash
En fot är ca 30 cm!
Så sen är det bara att räkna!
Om inte jag räknat helt fel så borde det bli ca 7.5 meter!

Har man ett hyfsat växthus så kan det ju funka!

Det var en fin bild Åsa!
Trist att den dog!

Mattias
e_sedell
7½ meter borde jag klara, kan man linda den upp och sen ner på en minne? Eller är den känslig för att hänga ner? Borde inte vara så, men Orkidéer är ju så mysko.

Då måste det ju vara frostfritt i växthuset. Kanske jag skulle kunna åka till en växthusodlare jag känner och fråga om jag får hysa in den där under vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon