Full version: Ej recept
Sulawesii
Nån har groddat bockhornsklöver? Har precis gjort det för första gången och jag undrar om det verligen ska smaka så beskt? Det är ju inte gott alls.... blä....
Blir dom kanske mildare i smaken om man lagar någon rätt av dem? Vågar inte testa, ifall att jag skulle förstöra maten helt och hållet.
netaave
Jag brukar grodda mungbönor, det är lite och sätta tänderna i, blir ungefär som böngroddarna på burk. Tror inte det ska smaka beskt, vad du än väljer att grodda. Har du gamla frön?
*Felix matte*
Jag testade att grodda mungbönor (ett år sedan) men de bara möglade sad.gif
sen dess kör jag åter med mina favoriter...2 msk alfalfa och 1 tsk rädisa....mumsigt gott som tog slut idag...ny laddning sätts imorgon. biggrin.gif
netaave
CITAT (Felix matte @ 26-03-2005, 23:41)
Jag testade att grodda mungbönor (ett år sedan) men de bara möglade sad.gif
sen dess kör jag åter med mina favoriter...2 msk alfalfa och 1 tsk rädisa....mumsigt gott som tog slut idag...ny laddning sätts imorgon. biggrin.gif

Vad tråkigt!
Så här gör jag, kopierat ett eget inlägg från Bendro:

"Groddar på en macka av riktigt grovt bröd är sagolikt gott, och kryllar av vitaminer.

Man tar alltså ett par msk mungbönor (torkade), eller alfalfafrö och lägger i blöt dom över natten.
Häll av vattnet och skölj ordentligt.
Plocka bort bönor eller frön som inte svällt.
Lägg i en glasburk och klipp en bit av gles väv eller liknande (oanvänd chiffonettrasa brukar jag ta) att sätta som lock, tänk på att det ska gå och sätta fst med gummisnodd runt kanten.
Sätt som sagt fast väven och ställ burken lutande en stund så allt vatten försvinner.
Ställ den sen mörkt ett dygn eller till fröna spricker.
Skölj groddarna morgon och kväll i ljummet vatten, då behöver du inte ta bort väven utan skölj gm den, men luta burken en stund varje gång.
Vill du ha vita groddar så fortsätter du att ha burken mörkt, men vill du ha grönt i så ställer du den ljust.
De är färdiga efter 3-5 dagar och därefter förvaras dom i kylen."
Sulawesii
Det lät gott att blanda alfalfa- och rädisgroddar! Har jag aldrig ens tänkt på!
Rädisgroddarna är ju lite starka för sig själva.

Problemet med beska får jag inte när jag groddar annat, utan det är just bockhornsklövern som blir sån.
Ett problem till med dessa: Jag stinker curry under armarna efter provsmakningen. blink.gif Inte så kul. Men, det hade jag anat att det skulle göra, för det är likadant när man dricker bockhornsklöverte.

Odlingsdåre som jag är, så funderar jag nu på att så fröna, eftersom de inte var goda att grodda. Måste ut och googla lite efter bilder!
Ina
Bockhornsklövern är ju skarpare i saken när groddarna är mindre... sen mildras ju currysmaken. Dom är lite beska, men jag har inte haft ont av det. Själv slänger jag mer än gärna med dom i wokpannan!
Sulawesii
Ok. Ska testa att woka!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon