Full version: gamla fönster
peterinas
någon som byggt växthus av gamla fönster från hus? har lite 3 glas fönster som står
gammelnalle
yes! jag har
peterinas
funkar det bra? måste bli charmigt ju och snyggt ev billigt med om man har tur smile.gif
gammelnalle
jo det funka-de.... stormen tog en del nu i januari..

Fördelar: Billigt... smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif , man kan göra som man själv vill.
Nackdelar: Massor av mer arbete. Både med att bygga och med underhållsarbetet. (Trä har en viss förmåga att ruttna... färg som flagnar etc.)

Charmigt. Javisst. 3-glasfönster har bra isolering men är TUNGA!!! (själv "delade" jag på mina ,så jag fick ut 2 rutor av varje 3-glas... LITE spill blev det.. sad.gif )
Tänk på att TRÄ är ett levande material och RÖR sig med väder och vind = inte för tight= en rörlig fog mellan fönstren.
peterinas
ska spinna vidare på det då =) . vore roligt att kunna driva upp själv sen har man en mamma med tok gröna fingrar men roligt att lära sig själv med . man lär så länge man lever =)
siki
Har "ärvt" ett gammalt hemmagjort glasväxthus, så det är mycket alger som har vuxit på det och jorden är nog inte så mineralrik.

Hur ska jag gå tillväga för att få iordning på det?

En ny villaägare wacko.gif
TeliaNet
gödsla jorden med gödsel, eller om jorden är uttjänt så ska den bytas, t.ex med kompost och annan jord.

växthuset rengör du nog lättast med willabs växthustvätt.

lycka till!
mulle
Mitt växthus är ett hemmabygge och består av 24 mycket gamla klassiska treglasfönster. De blev över när huset renoverades.
Jag har varit orolig för taket och är beredd att ersätta det i framtiden men efter fem år är fönsterramarna där fortfarande intakta.
Vi byggde en stadig stomme och den östra gaveln är helt utan glas.
Mulle
AvalonC
Min pojkvän byggde ett växthus till mig av gamla fönster....

det blev jättefint och jag var jättenöjd med dig... så hu har vi köpt ytterligare 40 fönster att bygga ett ännu större växthus av...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon