AvalonC
25-03-2005, 23:20
Det springer i mina fingrar för att få gräva ner lökarna som jag har köpt...
Men jag vill inte så dem för tidigt och så dör de på en gång...
Jag tror att det ska gå att gräva ner 15 cm, så man skulle ju kunna lägga ner lökarna... eller finns det risk att det blir kallt igen och lökarna fryser sönder????
Tips råd....
Åsa, mälardalen zon 2
26-03-2005, 00:18
Vilka lökar är det du köpt? Många av de lökar/knölar som säljs på våren är inte härdiga de brukar man förkultivera inomhus, och man sätter inte ut dem förren risken för frost är över.
AvalonC
26-03-2005, 20:34
Daliha liljor är de enda jag kommer ihåg namnet på just nu när jag sitter vid datan... är de också sådana som man förkulitiverar?
Åsa, mälardalen zon 2
26-03-2005, 20:39
Dahlian brukar man förkultivera i stora krukor inomhus och de planteras sedan ut när det inte är risk för frost (på hösten gräver man upp dahliorna och förvarar dem frostfritt i torv).
När det gäller liljor finns det både härdiga och icke härdiga men även om de är härdiga sorter skulle jag vänta med planteringen tills jorden rett sig. Alt. kan man ju även göra som man gör med dahlian = förkultivera inomhus för att sedan plantera ut.
Är det för tidigt att förkultivera liljor nu? *kliar i fingrarna*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.