Ann i Göteborg
...sen jag planerade trädgården senast har det tillkommit ett hus med
total insyn i vårt kök - en bit ovanifrån...

Jag vill ha ett vintergrönt insynsskydd som når en
bit ovan avenbokshäcken, dvs. busken/det lilla trädet får gärna bli 3-4 m, inte vara giftig och helst inte vara en thuja eller cypress. Kanske någon sorts idegran som man kan beskära om den blir för hög? Jag funderar på irländsk idegran - någon som vet höjd och diameter på ett fullvuxet exemplar? Någon annan idé??
Åsa, mälardalen zon 2
Den irländska idegranen blir 3-6m hög, idegran växer dock inte så enormt fort som ex. thuja. Idegran är en av de barrväxter som klarar beskärning mycket bra, sä du kan reglera bredden och höjden med beskärning. Idegran är dock ganska giftig, det enda på växten som inte är giftigt är fruktköttet i bären. Själva växten + fröna i bären är mycket giftiga.
Ann i Göteborg
Tack Åsa, min yngsta är 2,5 år nu så jag tror inte hon äter barren - får den irländska varianten bär? I så fall är det uteslutet för närvarande...

Annars som insynsskydd - vad tror du om Koreagran, hybridolvon(vintergrön har jag för mig?), eller något annat? Kanske något som växer hyfsat fort och kan beskäras?
Ingrid på Västkusten
Thuja - och kanske gran - de är hyfsat snabbväxande och formklipper Du så kan Du hålla den ischack. Jag ahr också granninsynsfunderingar!

Hälsar Ingrid
Ann i Göteborg
Ja, jag får kanske ge mig på Thuja eller Cypress i alla fall...min aversion kommer sig nog av alla "misshandlade" exemplar som finns i privatträdgårdarna - de som finns i t.ex. Botan med svepande grenar i markplan och som fått utvecklas fritt är ju underbara! Och så luktar de ju så gott - (cypressen?).

Tsuga tycker jag om, men hur hög och bred blir den på ett ungefär?
Bergbambu "Jumbo" - höjd? (Simba har jag för övrigt på flera ställen) Då skulle jag kunna göra en krokig bambustig till barnen...med ett större utrymme i mitten till en koja!
Tall? Såg en bild på ´Weymoth´som hade läckra barr och kottar!
Kanske 3 mycket pelarformade thujor som får stå i grupp?
Koreagran?
Helst skulle jag vilja låta bli formklippning på det här stället i trädgården, (men om det skulle behövas är det ju bra om växterna tål det).

Vad tros om detta resonemang?

----

Ett tips när det gäller ´Simba´i varje fall är att den går utmärkt att gräva upp och dela - jag startade med 1 planta och nu har jag 7! Det gäller bara att vara noga med vattningen en lång tid efter delningen.
Ann i Göteborg
Tillägg!

Jag kom att tänka på hybrid(kejsar)olvon, Viburnum burkwoodi.
Det finns ju flera sorter varav i varje fall den rena sorten borde vara härdig och bli åtminstone 3-4m. Växer fort/långsamt, glest/tätt?

Kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon