zaaritha
26-03-2005, 01:43
Någon mer än jag--som är intresserad av fåglar?
När jag var barn( i forntiden!) hördes storspoven flöjta i mars-april!
Numera hörs den inte!..........
Utrotad?
Nattskärra??
Kornknarr????
Rödstjärt?
Rödstjärten har jag hemma

! (fast den har inte kommit än i år)
Ett par brukar häcka i en holk i min trädgård.
Storspov har vi hos oss, så helt utrotad är den nog inte
zaaritha
27-03-2005, 18:47
Va´bra!
Jag saknar den--verkligen!
Bor i zon 4, Skaraborgslän.
Som barn fanns det rikligt av storspovar, älskade deras flöjtande!!!
kerstin z5-6
28-03-2005, 21:24
Här vimlar de , och är också Västerbottens landskaps djur " .. snart kommer sångsvan och trana
Storspoven går inte att missa här! Nästan så man har svårt att sova för deras "flöjtande", speciellt när de har ungar. Men jag gillar dem jättemycket ändå!
Gossen Ruda
29-03-2005, 21:03
Vissa fågelarter minskar, andra ökar. Människan är ofta den största orsaken, fåglarna hinner inte anpassa sig. Beträffande kornknarren så har jag hört att ändrade odlingsformer är orsaken. Slåtterängarna slås tidigare nu så antingen blir ungarna sönderhackade eller så försvinner deras miljö innan dom klarar sig.
*Felix matte*
29-03-2005, 21:30
Finns här också...ett par mil från stan...säger maken
Anna i Mjölby
30-03-2005, 16:23
Storspoven och andra våtmarksfåglar minskar, liksom de som var knutna till det gamla jordbruket.
Hemma hördes de alltid flöjta om vårarna, men efter 70-talets täckdikningar av åkermarken försvann både de och grodorna. Många växter och djur är beroende av det ålderdomliga jordbrukslandskapet som var betydligt mer omväxlande, och det fanns områden som inte brukades så hårt där de kunde ha sin fristad. Hur mycket gammaldags slåttermark finns det kvar idag? Det handlar om promillen av vad som fanns för inte så rysligt länge sedan. Hur mycket gamla hamlade träd med bohålor för fåglar finns det? Nästan inga, ingen hamlar träd idag, och de gamla har fallit för tidens tand. Det är förfärligt när gråsparvar och pilfinkar börjar bli sällsynta! De som fanns i sådana massor nyss?! Dystert är det...
zaaritha
02-04-2005, 00:11
Ja--verkligen! Och vart tog kornknarr o nattskärra vägen??
Hos mig på Åland finns kornknarren men bara för att det finns en bonde som fortfarande brukar jorden traditionellt!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.