Full version: namn på blomma
bonzor
Jag fick 4 palettblad och en okänd blomma. Nån som vet namnen på palettbladen och vad den okända blomman heter?

på bilden är nr 1 den okända och 2-4 palettbladen.

Sen vore det trevlig om nån vet hur dom ska skötas, för jag har ingen aning unsure.gif wink.gif
Sollan
Jag känner så väl igen nr ?? (längst ned till vänster)!! Var mycket populär för en herrans massa år sedan. Tror att den kallas för elefantöra eller något liknande. Lättskött och lätt att ta skott av.
Palettbladet behöver mycket vatten om den står soligt vilket min gör. Det k-a-n vara så att mönstret framträder bättre om den inte står i gassande sol men säker är jag inte.
Åsa, mälardalen zon 2
Nr 1 tycker jag påminner om en stickling av Karlbergare (Plectranthus)
http://www.blomsterframjandet.se/Vaxtbeskr...560&Steg=BLOMMA
bonzor
tackar efter lite sökande på n'ätet hittade jag en bild som ser exakt ut som blomman svärmor har, så en Karlbergare är det smile.gif

Blommar den?
bonzor
det var inget hittade info om den smile.gif. Jätte söta blommor . wub.gif
Kattgräs
Ettan är Karlbergare, växer som bara den och är mycket tacksam.

Palettbladen vet jag inte om det finns sortnamn på. Men de är tacksamma att odla - blir lätt väääääldigt många. smile.gif
wolkenkrabber
2:an tycker jag liknar narrluva/huva inte säker på vilken av dem de kallas
zaaritha
Palettblad har sortnamn, som så många andra växter!!!
råse-marie
Karbergare har ett krypande växtsätt gör sig bra i ampel .
Klarar även av att växa en bit in i rummet .
Man föryngrar den då och då genom att ta nya skott ( väldigt lätt rotad )Eftersom den efter ett par år blir ganska grov i stammen .
Blommar med vita /violetta små bommor.

Den är släkt med novemberljus

Jag har en kalrbergare som kommer från min mormor

Jag gillar den den har verkligen ett friskt och fint växt sätt och bladen som ser ut att vara vaxade. smile.gif
Zazu
palettblad nr 2 tror jag heter burgundy gigant, apocalypse, ruffle red, shameless eller solar red laugh.gif
de är väldigt lika allihopa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon