Full version: Hoya-odlingsfel
snofsan
Vad är det för fel och vad heter dom?

Den första prickiga växer för mycket - nästan.
Den andra vitfläckiga växer seglåååångsamt.
Den tredje rundade fäller blad lite nu och då.

Någon som frodas i Hoyaträsket som vet kanske?

porslinsblommor
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker inte att det ser ut att vara något fel med dina växter de ser friska och gröna ut. Olika sorter växer olika snabbt det är helt normalt. Vissa verkar kräva mera ljus än andra så att vissa sorter har blad som gulnar under vintern är också normalt.

Den första tycker jag ser ut som en Hoya carnosa.
niklaswik
Ja, den första är nog en Hoya carnosa, och dom ska se ut så där. Den andra minns jag inte vad den heter men den ska också se ut som den gör. smile.gif

Den tredje vet jag inte heller vad den heter, men tappar den blad så kan det (väl?) bero på nästan vad som helst.. Är det en stor (gammal) planta så är det nog helt normalt att den tappar blad då och då.

Förde inte speciellt mycket klokhet känner jag, men jag försökte iaf. wink.gif
Zazu
den sista heter hoya australis, min fäller också blad lite nu och då, tror det är helt normalt.

mvh zazu
snofsan
Va kul att få reda på sortnamnen.

Har din "australis" också en benägenhet att svara på gödning med väldigt stora blad som är nästan genomskinliga till en början?
snofsan
Förresten är det ingen som vet vad den andra i ordningen är för sort. Bladen är väldigt hårda och stjälken eller stammen skiftar i rött.

Här står bladen nästan för namnet "porslin".
snofsan
Hmmmm ...... det var en fråga!
susan.e
Den tredje hoyan har jag och den har tappat rejält med blad nu på senvintern, (jag tror att den hade fått för mycket vatten, möjligen stod den för mörkt också eftersom jag flyttat in den en bit i rummet). Planterade om den och skar bort döda utlöpare, ställde tillbaka den i söderfönster. Nu ser den glad ut igen, och jag aktar mig för att övervattna..
niklaswik
Kolla på www.hoyor.net, där kan du se vilken som är mest lik den du har. smile.gif
Zazu
CITAT (snofsan @ 26-03-2005, 14:13)
Har din "australis" också en benägenhet att svara på gödning med väldigt stora blad som är nästan genomskinliga till en början?

hmmm..... det kan jag inte svara på eftersom min aldrig har fått någon näring och aldrig blivit omplanterad biggrin.gif
men den växer på och blommar ändå
den andra hoyan tror jag heter hoya carnosa "albomarginata"
snofsan
Nu har jag kommit på det. Surfade runt på Hoya-sajter och tror nu att mittensorten är en carnosa tricolor för när bladen är nya är dom röda också tillsammans då med grönt och vitt.

Tack Niklas och ni andra. Nu vet jag vad jag har.....

Snofsan glad i hågen
maimiti
Den sista, Hoya carnosa var ?. Har den alltid rött i bladen eller är det bara nya blad som har inslag av rött som sedan försvinner?
Den ursprungliga variegatan, carnosa var. variegata, har rött på nya blad men det går tillbaks när bladen mognar.
MiKa
Hej!
Bild nr 1 i ditt album är en Hoya Pubicalyx "Pink Silver".

Ser frisk ut, bladen gröna med sina vackra "silver" ränder (ju ljusare, desto mera ränder). Att de tappar blad kan bero på för kalkhaltigt vatten eller att du vattnar med för kallt vatten.

Mina Pubicalyx och andra hoyor älskar söderfönster (nu med lite fällda persienner=strilande sol) står i höga, avlånga, ganska smala krukor med väldränerad jord, avskyr kalkriktvatten och protesterar med att tappa knoppar och blad om de får för kallt vatten!

Jag samlar regnvatten i plastdunkar sent på hösten som jag vattnar mina hoyor med under vintern. De får 1/2 dos näring under blomningen annars bara vatten, de vill ha det ganska näringsfattigt.
De gillar inte torka.

Jag älskar Hoyas, de är mycket dekorativa (blad och blommor i otaliga former och färger), kan växa sig enormt stora, skapar bra innomhusmiljö då de renar luften, hur vet jag inte men det funkar (skaffade 1:a Hoyan efter min läkare rekommenderat dem för min damm och kvalsterallergi).

Du hittar bra info om hoyas på www.swedishhoyasociety.com/starta.htm

Lycka till! ~Mika~
maimiti
CITAT (MiKa @ 27-03-2005, 19:36)
Bild nr 1 i ditt album är en Hoya Pubicalyx "Pink Silver".

Nja, det håller jag inte med om alls. Visst är carnosa och pubicalyx lika, men pubicalyxer har som regel längre och smalare blad. Utan blommor kan man visserliken inte vara tvärsäker, men nog är det en carnosa alltid. Alla carnosor har heller inte lika många prickar, men den gamla varianten som florerar mest har väldigt gott om fläckar. Min har så mycket fläckar att vissa blad är nästan helt grå.
snofsan
CITAT (maimiti @ 27-03-2005, 16:06)
Den sista, Hoya carnosa var ?. Har den alltid rött i bladen eller är det bara nya blad som har inslag av rött som sedan försvinner?
Den ursprungliga variegatan, carnosa var. variegata, har rött på nya blad men det går tillbaks när bladen mognar.

Det är precis som du skriver, när bladen blir äldre tappar de den röda färgen och blir grönvita.

Något annat som förbryllar mig är att variegatan har vita kanter på bladen medan mina är vita i mitten och gröna längs med kanterna.

Men det kanske är en vanlig variation. smile.gif

Snofsan rolleyes.gif
maimiti
Variegatan har vitt lite var som helst på bladen, ibland i kanterna och ibland insprängt i bladen. Det förekommer också att den får helt vita eller gula blad. Vissa säger att man ska klippa bort dessa blad då de tar mycket kraft från plantan men jag brukar inte göra det eftersom jag inte märkt någon skillnad. Dock brukar de blad som helt saknar klorofyll inte bli så långlivade utan skrumpna bort av sig själva.

Det finns bland vissa andra arter en annan variegerad form som kallas albomarginata, men jag har inte hört att det finns någon carnosa albomarginata men jag kan ha fel. Den varianten får dock bara vitt eller gult i kanterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon