Helen B
Hej, En kompis till mig kom på en rolig idé. De ska flytta in i ett nybyggt hus och hon vill gjuta en platta med barnens fotavtryck. De ska vara nedsänkta, ej upphöjda. Tänkte att jag skulle höra om någon har gjort det?

Fungerar det att bara ställa sig på betongen eller går det ihop med en gång. Kanske dum fråga. Man kan ju testa sig fram...men man vet ju aldrig. Kanske jag får ett gott råd av någon, som man ofta får här på odla smile.gif
Castea
Det där fick mig att tänka på mina morföräldrars gamla sommarstuga. Morfar anlade en stor altan med cementgolv, där deras hund av misstag trampade medan det höll på att stelna. Och de tassavtrycken blev för evigt kvar i alla fall.
kerstin z5-6
ja det går fint smile.gif Störta karamellburken i plast -de brukar vara gratis är en bra behållare -tjock smet o vänta till den är riktigt seg
Vill man ha upphöjda motiv får man gjuta in halva foten i gipsbindor o sen hälla betong i formen .. om någon skulle vilja ha sådana smile.gif
Helen B
Tjock smet låter logiskt. Det ska bli spännande att se hur det blir. Jag ska nog göra sådana plattor själv. Både med barnens fotavtryck samt Kajsas(katten).
Nu kliar det i gjutartummen smile.gif
Jag spanar efter bra lådor och har hunnit spara endel under vintern. Jag har hittat en superstor hink, som det skall gjutas krukor i.
Rapport kommer senare....hoppas jag... Det kanske blir heltokigt. laugh.gif laugh.gif
Blomstertanten
unsure.gif Undrar om inte betongen kan vara svagt frätande på små barnfötter ?
Man ska ju ha handskar på sig när man arbetar i betong.

Men det går kanske med plastpåsar på fötterna eller att smörja in fötterna med vaselin eller något annat som skyddar.
gammelnalle
CITAT (Blomstertanten @ 29-03-2005, 15:02)
unsure.gif Undrar om inte betongen kan vara svagt frätande på små barnfötter ?
Man ska ju ha handskar på sig när man arbetar i betong.

Men det går kanske med plastpåsar på fötterna eller att smörja in fötterna med vaselin eller något annat som skyddar.

Du är så förståndig!!!!

Kromallergiker bör helt undvika cement läs tex här

Våt cement alstar dessutom kalciumhydroxid som kan irritera huden...
nota bene att det är Cementa själva som upplyser om detta.

Personligen TROR jag inte att risken för ett eller två fotavtryck skulle vara speciellt stor för at framkalla dessa symptom .... men man kan aldrig vara för noga. Och en plastpåse rekommenderas därför... speciellt till våra allra minsta fötter...

smile.gif smile.gif
Helen B
CITAT
Personligen TROR jag inte att risken för ett eller två fotavtryck skulle vara speciellt stor för at framkalla dessa symptom .... men man kan aldrig vara för noga. Och en plastpåse rekommenderas därför... speciellt till våra allra minsta fötter...

Precis så hade jag tänkte det ochså, lite plast eller olja på fossingarna... smile.gif
Sedan tror jag nog att ett snabbt fotavtryck inte gör något. I somras när jag och min pappa gjöt hade han inga handskar utan rörde om med bara händerna blink.gif och han klarade sig bra, men det är klart att en 65-årings händer är tåligare än en 1-årings små fötter smile.gif
Sen tror jag nog att min kära fars händer skulle vara ganska så risiga om han gjöt ofta....
Ralf
Barnfötter en gång grejar sig nog, man kan ju blöta ner fötterna innan eller ännu bättre olja in dem med nån form av matfett. Se nu bara till så att ungen ej faller... o tvätta av oljan o cementen omedelbart.

Jag jobbad med cement några timmar utan handskar o j-a vad fingrarna sprack....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon