Full version: Björnbärssnår
Zanna
I går satt vi ute på trappan länge och njöt av solskenet hos min syster och svåger och diskuterade lite om deras trädgårdsplaner. De har mycket björnbärsbuskar runt huset och de är väldigt yviga. Ska man klippa ner dem på våren/hösten eller bara trimma dem till den höjd man önskar?
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror på vad man vill ha utav buskarna, björnbär brukar inte sätta bär på årsskotten, så klipper man ner dem får man inga bär men överlever klippning det gör de.
Oftast så brukar man sköta björnbär precis som vanliga hallon = man klipper bort de skott som burit frukt och lämnar de unga skott som växte upp förra året som kommer att sätta bär detta året. Det brukar gå bra att klippa både på våren och på hösten (direkt efter skörd).
carren
Jag såg något smart i ett tv-program en gång. Det var en man som gjorde som så att han hade höga störar. På dessa satt fjolårsgrenarna uppbundna, dvs de grenar som skulle få bär under året. De nya skotten lät han ringla bäst de ville längs marken. På hösten så bara kapade han de uppbundna grenar som gjort sitt och så band han upp de grenar som tidigare ringlat på marken: Voila: enkelt och hyfsat bekvämt. Inga funderingar på vad som är gamla och nya grenar!

Ett annat sätt är att binda upp björnbären på en spaljé och så leda årsskotten åt ena hållet och de gamla åt andra. Då håller man också isär vilka grenar som ska ge bär och senare kapas och vilka som ska sparas till nästa år.
Susanne i Linköping
CITAT (carren @ 27-03-2005, 09:33)
De nya skotten lät han ringla bäst de ville längs marken. På hösten så bara kapade han de uppbundna grenar som gjort sitt och så band han upp de grenar som tidigare ringlat på marken

Samma sätt har jag också hört talas om, men med tillägget att om man väntar med uppbindningen till på våren är det väldigt lätt att vintertäcka de nya skotten, de ligger ju redan på marken. En del sorter är ju inte så härdiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon