Full version: Min fröbeställning
Boner
Jag beställde en massa frön. Dom har inte kommit än.
Det är första gången som jag ger mig in på sånt här.
Hur svårt kan det vara att lyckas med dessa växter?
Har någon av er odlat dessa från frön? Några tips?

Australiska Ovanliga Växter

Trachycarpus fortunei
Väderkvarnspalm

Washingtonia filifera/robusta
Trådpalm/Robustapalm

Eucalyptus citriodora
Citroneukalyptus

Phoenix canariensis
Kanariepalm

Yucca aloifolia
Tandpalmlilja

Aloe blandade arter

Opuntia Blandade arter

Passiflora edulis
Passionsfrukt

Cucumis sativus L.
Gurka F1 ‘Bush Champion’

Tanacetum balsamita
Balsamblad

Lycopersicon pimpinellifolium
Vildtomat
Helen i Piteå Zon 5
Det enda jag har prövat av dom sorterna du har beställt är Cucumis, för övrigt så är jag helt säker på att det inte är någon konstighet med att få de övriga sorterna att gro, men många av dom växer lååååångsamt rolleyes.gif Lycka till! / Helen
jessica zon6
Jag har provat australienska ovanliga växter,de lät jag ligga och dra i vatten ett dygn före sådd,dessutom i ca 23-24 grader för grodd.

Gissar att många gror bra i lite varmare än 20 grader,då det är exotiska växter.
Har precis sått några eucalyptus sorter,som jag testar på det viset,och funkar inte det blir det en kylning på det....

/jessica
Åsa, mälardalen zon 2
Lycopersicon pimpinellifolium
Vildtomat = vinbärstomat brukar jag ha varje år.

ca 8v innan utplantering är lagom att så. Vildtomat ger STORA plantor och små söta frukter. Den ska inte tjuvas. Varmt läge utomhus planterad i marken eller i jättestor hink brukar vara bra odlingsplatser. Har du rymligt växthus kan det även funka där, har testat i litet hobbyväxthus och jag fick då klippa mig in i växthuset.

Detta är EN planta vildtomat vid komposten förra året i mitten på sommaren den hann bli ännu större trots att sommaren var dålig.

Gurkan kan du vänta med ett bra tag till ca 4v innan utplantering är lagom att så och gurka vill ha det varmt, ca +12-15 grader ska det vara innan man planterar ut dem.
kerstin z5-6
Eucalyptus citriodora-gror bra i värme
Citroneukalyptus

Phoenix canariensis kan ta tid -gros varmt
Kanariepalm

Yucca aloifolia
Tandpalmlilja-inte testat just denna men övriga Yucca gror varmt

Aloe blandade arter, so

Opuntia Blandade arter, äldre frö gror bäst så ge inte upp för tidigt
Sulawesii
Åsa, hur stor hink (i liter) rekommenderar du till vildtomaterna?
Jag har tre rackare pågång.

Australiska är en superspännande påse tycker jag! Inte svåra att få upp, men en utmaning att få dem att överleva.
Åsa, mälardalen zon 2
En hink på minst 20liter bör man ha + vildtomaten har ganska klena stammar som lägger sig ned så man kan nog behöva något att binda upp dem med.
Boner
Tack för tipsen så långt!
Jag hade ingen aning om att vildtomaten blir så stor...

Trachycarpus fortunei (Väderkvarnspalm) ska sås i 20-25C ej tropisk temperatur, läste jag någonstans på nätet.

Jag beställde fröna från Impecta. Jag tror och hoppas att anvisningarna är bra.

Såjord har jag redan köpt. Det blev Ekerö så och kaktusjord. Kan jag använda den till alla dom här olika fröna?

Jag har ett miniväxthus från Ikea och ett litet drivhus av plast som jag ska använda mig av.

Vad jag har förstått så är Eucalyptusen lite klurig att odla eftersom rötterna blir klena och fröna ska inte grävas ner...

Är någon av dessa växter känslig för värme? Mitt kök som är det mest soliga rummet i lägenheten blir väldigt varm soliga dagar. 35 grader på sommaren är inget ovanligt i mitt kök...

Läste på nätet att Yucca aloifolia har väldigt vassa blad. Mänga använder växten som ett naturligt staket för att hålla obehöriga borta. Vet någon om den är så vass att den blir ohanterbar i kruka inomhus?

Jag kommer nog med fler frågor när jag har fått hem fröna ohmy.gif
kerstin z5-6
nej det går nog bra med yuccan smile.gif men vassa är de
ja såjord till allt
Eucalyptus är ljusgroende därav sås de ovanpå -men särskilt känsliga för omskolning var de inte
Yucca filamentosa Golden sword"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon