Full version: Grannar!
zaaritha
Fick ett otäckt telefonsamtal förut!
En karl som hotade att skjuta Tessi--"för hon förorenade på hans tomt"....
Jag försökte att vara lugn o"trevlig". Efter en stund kom vi fram till att det
inte ÄR tessi, han retar sej på!!
Tessi är kolsvart, ser ut som en liten svart schäfer....
Hunden, han retar sej på; är en bordercollie!
Men--usch--vad obehagligt det var!!
pejori
jag tycker att du ska polisanmäla honom för olaga hot jag mad.gif mad.gif
otrevligt...tänk om hen börjar skjuta hund i grannskapet....hujedamej ohmy.gif ohmy.gif
zaaritha
Ja--jag är rädd att han ska skjuta bordercolliern!!
Jag vet vem som är husse till den!
Har ringt o varnat honom!
*Felix matte*
Sååå otäckt!!!! Men han måste du väl kunna anmäla och stoppa innan han gör nåt dumt.
zaaritha
Ja--anmäla--ja?
Poliserna gör inget!
Vi bor utanför Hjo o närmaste poliser finns i Skövde!
pisanggoreng
Gör en polisanmälan (oberoende var närmsta polisstation ligger)!
amaira
Obehagligt Zaarita! Inte alls kul, huvva.

Vad gäller bordercollien, så är den väl inte i fara förrän den är på hans tomt och förorenar?
Kan väl inte vara så svårt att åtgärda för ägaren???

Jag tycker man har rätt att bli förbannad på hundägare som låter sina hundar förorena på andras tomter. Nonchalant av hundägaren, tycker jag.
Caprice
Ja, fy vad otäckt...!

Hoppas att det "bara" är ett hot..

Håller faktiskt med, gör en anmälan, bara för sakens skull...

Man kan ju för sjutton inte hota att skjuta folks djur hursomhelst..

Caprice
zaaritha
Jag har svårt att tro att Spider (bordercollien) har förorenat i grannens trädgård!
Spider är en väldresserad hund o brukar bara komma till oss o hälsa på
Tessi--de är kompisar!
Han brukar verkligen inte "ränna runt"............
Snöflinga
Hur bos det ? Får hundarna springa fritt unsure.gif
Bjäbban
Fattar liksom inte....(inget ovanligt med det!)
Men springer era hundar lösa????
kristerh
Jag kan förstå om han är irriterad, har själv en granne som har en stor labrador som springer lös, hoppar på alla som passerar, jagar min katt,
skäller på allt o alla, ibland är man så arg så man kokar, har pratat med dem och det blir bra ett tag sedan är det dags igen, det värsta var när han sprang in hos mig o jagade katten, då hade jag kunnat ta livet av hunden,
jag tycker att om man har en hund så ska man hålla den på tomten och går inte det skall man ha en löplina åt den, men för den skull skall man inte ringa o hota, speciellt inte innan man kollat att det är "rätt" hund.
krister
Lars-Olof Arvids
Jag instämmer med föregående!
Att ha hund innebär att ha ansvar, och det borde man kunna prata om utan att bli sedd som hundhatare. Runt mitt hus springer varje dag en lös västgötaspets utan direkt tillsyn, ibland också upp i skogen och markerna häromkring. Ofta envisas han också med att vara precis framför fötterna när jag ska göra olika trädgårdssysslor m m, och ska jag ut och cykla tycks han kunna springa efter hur långt som helst om man inte får fatt i honom. Ägaren blir ibland ganska sur när jag vill vara ifred för honom: "Han ska inte kopplas, han ska lära sig!" (Tydligen helt av sig själv.)

Nu råkar ägaren vara min hyresvärd, som jag absolut inte vill bli ovän med. Jag bor nämligen i ett mycket bra hus med helt oslagbart läge i skogen, med utsikt över fina hagar ner mot en sjö. Fågellivet är underbart och min äng utanför huset blir finare för varje år. Med andra ord vill jag inte flytta frivilligt. Hyresvärden är väldigt trevlig och bra för övrigt, om än lite känslig.

Hur förklarar man för en sådan att man som hundägare måste ta ansvar och hänsyn?

Olle
gammelnalle
Visst har alla djurägare ansvar... men det finns psykopater...

http://www.corren.se/archive/2005/3/29/i3x...1=1096984640-4&

mad.gif sad.gif mad.gif
Snöflinga
Är det inte egentligen så med katter också blink.gif
kristerh
CITAT (Snöflinga @ 30-03-2005, 00:43)
Är det inte egentligen så med katter också blink.gif

Jag tycker att det är otrevligt med omkringspringande katter oxså wink.gif
speciellt när det är en okastrerad hanne som springer omkring och revirmarkerar, eller katter som gräver upp rabatter, nu är det ju inte otillåtet att ha en katt lös men jag tycker att kattägare borde ta sitt ansvar o kastrera sina katter det är bäst för alla parter.
krister
amaira
Jag håller också med de senaste skrivarna. Man ska inte behöva utsättas för att ha andras husdjur springandes på ens egen gårdsplan som om de äge stället.

Att hundar inte ska gå lösa är det lag på. En aspekt av det hela, som inte tagits upp här, är att lagen är till för att hundarna inte ska ofreda de vilda djuren.

Vad gäller katterna finns ju tyvärr inte motsvarande lag. Fåglar, ekorrar och andra "smådjur" är väl för "små" för bry sig så mycket om.

Men exempelvis rådjur kan stressas till döds om de jagas av lösspringande hundar när det är mycket snö, och kanske skarsnö.
Och i tider av "barnafödande" får det bara inte ske.

Nu betraktar kanske många människor rådjur, harar, grävlingar, rävar, osv, som avskyvärda "skadedjur" - men det är ändå ingen ursäkt, tycker jag. Och enligt lagen är det inte det.

Jag blir också arg så jag kokar när det (som vana) springer lösa hundar och "rastar sig själva".
Kan man inte ta hand om sin hund, ska man ingen ha.

Det här är min åsikt, min "arga" åsikt dessutom rolleyes.gif wub.gif .
Rent allmänt.

Om dessa förhållanden gäller för "Spider" har jag ju ingen aning om. Det har jag svårt att tro. Än mindre att de skulle gälla för Tesa wub.gif eller Zaaritha wub.gif

"Zaaritha" och "ansvarslöshet" känns lite svårt att skriva om i samma mening wub.gif
Lars-Olof Arvids
Amaira har som vanligt kloka åsikter. Att min hyresvärds hund inte ska ofreda de vilda djuren har jag sannerligen tänkt på, och bävar för den dag då han kanske kommer springande med en harunge i munnen. Vem som helst kan nog förstå vad detta betyder för mig som drömmer om en riktig naturträdgård där även större djur är välkomna. I en annan tråd berättade jag att rådjur hade varit framme och ätit av gamla vildäpplen som jag hade lagt ut främst åt koltrastarna - visserligen på natten, men hur roligt är det om de vänjer sig vid ett ställe där de sedan inte får vara i fred? Hyresvärdens man är jägare och känner förhoppningsvis till att jaktlagen förbjuder lösa hundar i markerna på våren och sommaren. Men ämnet är som sagt mycket känsligt.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon