Full version: Problem med stockros
Kattis78
Hejsan!

Jag har en (svart) stockros som har råkat ut för problem nu under vintern.Troligtvis har det fallit snö på den för stjälken har gått av på två ställen.

Om det går så skulle jag vilja rädda den, men hur ska jag göra?

Tack på förhand!!

//Kattis
Åsa, mälardalen zon 2
Men stockros ska inte ha några levande stjälkar på vintern?? Den ska vissna ner helt det brukar bara vara bladen närmast marken som överlever och som skickar upp nya stänglar ifall det är en perenn sort.
Kattis78
Hej!

Det kan vara så att stjälken inte är direkt levande... :-)
Jag har faktiskt inte kollat utan blev bara lite ledsen när jag såg att den gått av.
Om den nu är vissen, kan jag klippa ner den nu och kan jag klippa mina andra stockrosor nu, eller är det för sent...?
Ska jag i så fall klippa på något speciellt sätt...?

Jag bor i zon 4.

Tack på förhand!
kerstin z5-6
Klipp nere vid rosetten när du städar rabatten smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Kattis78 @ 27-03-2005, 12:17)
Hej!

Det kan vara så att stjälken inte är direkt levande... :-)
Jag har faktiskt inte kollat utan blev bara lite ledsen när jag såg att den gått av.

tongue.gif Men du ska veta att det är nog många övervintrade insekter som är dig vädigt tacksam att det haft någonstans att bo!!

Det är som jag tror att Kerstin z5-6 brukar säga..........
-Vem går runt i naturen på hösten o klipper ner allt? (Ang. städa rabatten på hösten)
Nä du har gjort rätt som låtit "nervissnade" plantor stå kvar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon