astrid.m.s
27-03-2005, 12:09
Hej
Jag har några stora vita självvattnande krukor. Nu börjar de se trista ut och de har börjat gulna.
Eftersom de är mycket bra och praktiska för övrigt funderar jag på att måla dem. De är inte helt släta utan lite skrovliga på ytan.
Är det någon som målat sina plastkrukor? Kanske har ni några bilder att visa eller berätta om hur ni gick tillväga.
Har dessa krukor mest inomhus men det kanske är bäst om man målar dem så de passar även utomhus om man vill ta ut dem.
titti49zon6
27-03-2005, 14:11
Jag har målat såna där trista vita plasturnor med vattenlöslig vanlig målarfärg (svart,med gula tagetes i på sommaren) det håller ganska bra, man kan ju styka på ett lager lack utanpå-finns både matt och blank.
Mina krukor har hållit 3 år, men i år får jag allt lov att bättra på färgen
Anna i Örsjö
27-03-2005, 14:23
Hej Astrid!
Jag har målat plastmöblerna med Hammarlack. Det har hållt i nästan tre år nu och då står dom ute hela året, lite har skavts av men det går ju att bättra på.

Jag tvättade av möblerna med varmt vatten med diskmedel sen målade jag när de var torra. Hammarlack finns i många olika färger och de krackelerar så det syns inga penseldrag.
Lycka till!
Anna i Örsjö
Jag har också tänkt måla gamla tråkiga vita plasturnor i sommar. Tänkte svampa dom i svart, rött och lite grönt för att få dom att se rostiga ut.
Hammarlack på plast...?

Fastnar det? Tänker mej att det blir som ett tunt sjooook som går att dra av?
Eleanor
27-03-2005, 20:38
Linoljefärg!!!!! Målas i tunna, tunna lager & får en fin lyster. Linoljefärg funkar på i stort sett alla underlag!
Anna i Örsjö
28-03-2005, 07:10
Hej Berith!
Hammarlack fastnar jättebra. Min tonårstös målade skalet till mobilen och det höll. Prova så får du se. Det som går av är där man nöter mot plasten inga flagor vad jag kan se.
Anna i Örsjö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.