Full version: Grodd efter 2 dygn
Magdis
Imorse sa min man till mig att har du sett att det har börjat gro i sålådan? Är det första april redan, undrade jag. När jag sen tittade så såg jag att det faktiskt hade gjort det. Det var Zinniorna som hade grott redan. Det var en chansning att plantera dem redan, jag sådde några frön och sparade resten till senare. Jag hade inte trott att det skulle gro så fort, det är ju första gången jag provar att fröså. När de andra kan väntas komma upp har jag inte den blekaste aning om.
Fenja
Mina Zinnior kom också upp först! Du kan plantera "ner" dem i de krukor du omskolar i så blir de lite stadigare. God tvåa här var Murgrönsvindan och Plattvialerna.
Mvh
Fenja
Magdis
Man kan inte plantera om dem redan, eller? I och för sig kan jag ju lika gärna testa eftersom det ju inte direkt är någon ovanlig sort som är svår att få tag på.
Fenja
Jag brukar vänta tills de fått några karaktärsblad.
Mvh
Fenja
Helen i Piteå Zon 5
Jag har planterat om mina idag, dom behöver lite tid på sig så dom hinner blomma medan vi har sommar och inte till hösten biggrin.gif du kan plantera ner dom till första bladparet, men vänta tills det har kommit karaktärsblad först. /Helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p24888.jpg
Jag frösådde mina 10/3, grodde sedan på 2dar.
susan.e
Varför ska man vänta tills karaktärsbladen kommit? Det brukar man ju göra, men är det någon som vet av vilken anledning?
kerstin z5-6
Skolar man om tidigare tenderar de flesta att dö av chocken -de är för små helt enkelt o har för outvecklat rotsystem -detta har fått en viss tillväxt efter tre riktiga bladpar smile.gif
Magdis
Det är alltså ungefär 2 veckor från det att det första gröna tittar upp tills man kan plantera om dem?
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-03-2005, 21:36)
Det är alltså ungefär 2 veckor från det att det första gröna tittar upp tills man kan plantera om dem?

Stämmer precis så, jag har skolat om dom idag, några i egen kruka, men de flesta blev jag tvungen att breskola pga. ont om utrymme. / Helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p24887.jpg
Eva i Skåne
Breskola smile.gif . Bra idé. Det ska jag göra med mina gycklare. Det börjar se ut som en grön matta i byttan där jag bredsått. Inte en chans med platsen att skola om varje planta i egen kruka.
Med hanterbar fröstorlek försöker jag ibland så fröna så att de ska komma upp ungefär som Helens omskolade, men med pyttefrön är det omöjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon