Jobbade en gång i tiden på ett sjukhus som inte hade central inställning av klockorna. När jag kom till jobbet hade vaktisen ändrat alla klockor åt fel håll så istället för kl 7 så visade de kl 5. Vi protesterade förstås men han var av en tjurig sort så först ville han inte tro på oss. När han till sist blev överbevisad att han istället skulle ha ställt fram klockan en timme så gjorde han det.... dvs till klockan 6... så det blev fel igen....Hängde ni med..? han fick mycket jobb den morgonen....
Sulawesii
27-03-2005, 13:58
Nä, inte åt fel håll. Men förra året glömde jag bort den helt och hållet och kom till jobbet en timma för tidigt. Lite småtråkigt sådär.....
Fast, då var det ju åt andra hållet klockan skulle vridas.
Eva i Skåne
27-03-2005, 15:06
Jag skulle jobba extra en söndag förmiddag på hösten för många år sedan. Gick och ställde mig vid busshållplatsen för att ta första bussen till stan. Där mötte jag bara tidningsbudet, som förundrad frågade om bussarna verkligen gick så tidigt
Det var ju inte heller åt fel håll. Jag hade bara helt glömt att klockan skulle ändras.
Sen var det min gamla farmor som för första gången skulle vara med om detta att ställa fram klockan. Hon vakade hela natten för att kunna ställa om den vid rätt klockslag
MoniqueÖ
27-03-2005, 16:34
Skulle jobba i morse...började före 8, så igårkväll gick jag runt i lägenheten å ställde om klockorna så att det var gjort. Men glömde min egen väckar klocka!
Tur att man har en inbyggd och vaknar själv bara en kvart försent! Å hann till jobbet med ganska bra marginal.
Det där med kor och sommartid kan tydligen vara knöligt...har hört av en mjölkbonde att korna ser helt förvånade ut när bonden kommer en timme för tidigt enligt deras tidräkning. Kan det vara sant?
/Q
För ett antal år sedan var vi hembjudna till ett par som vi inte kände så väl. Det var i oktober ,dagen efter vi ställt tillbaka klockan. Vi kom i tid och blev bjudna på mat. Vi tyckte dock att dom verkade lite stela och konstiga.Efter en stund gick mannen ut för att titta efter någon som skulle komma och titta på en husvagn dom hade till försäljning.Han kom tillbaka och mumlade något om att folk hade så svårt att hålla tider....Vi frågade lite försynt om dom ställt om klockan.Nej DET hade dom helt glömt bort. Dom hade alltså gått där och retat upp sig en timme på oss som dom trodde kom så mkt försenade.....
kristerh
29-03-2005, 08:52
Jag har lärt mig hur man enkelt skall lära sig åt vilket håll klockan skall vridas, när man tänker fram emot sommaren så vrids klockan fram, och på hösten tänker man tillb på sommaren alltså skall klockan vridas tillb.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.