Full version: Klätterväxt...
Lotta
Jag skulle vilja klä in vårt fula pumphus med någon vacker klätterväxt. Marken nedanför är dock mer eller mindre stenhård, så jag funderar på att bygga upp en liten halvcirkelformad stenmur och fylla med jord, men det blir ändå inte så mycket jord, vår parkering är precis bredvid. Det är söderläge och ligger ganska skyddat, det blir väldigt varmt soliga sommardagar. Jag tror att vi bor i zon 3 (Värmdö). Fasaden är av grå puts som sitter lite löst så det är nog inte så bra att ha en växt som klättrar själv med "sugfötter". Kan klematis eller en klätterros fungera???
Tack!/Lotta
Åsa, mälardalen zon 2
Klematis tror jag vill ha lite mera fuktigt. Rosor borde gå men du måste nog gräva en del då, man ska ju gräva ner rosor ganska djupt + du måste nog vattna en hel del speciellt då rosen etablerar sig under den första säsongen. +Plantera en ros som inte är så känslig för mjöldagg.

Ett annat alternativ är kaprifol som inte brukar ha så stora krav och den brukar gilla sol. Ofta växer de sakta de första 2-3åren sedan brukar de sätta fart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon