anna_rispan
Västra Sördermanland. Häromdagen, runt fyra tiden på kvällen. I en dunge skog av blandade träd hörde vi en fågel som lät som en osmord cykel. Den pep så rätt tätt och så var den tyst ett bra tag, sen hörde vi den igen. Totalt kanske tre eller fyra gånger.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Eller vet någon sida på nätet där jag kan ställa frågan?

Tacksam för svar. Grubblar som sjutton på vad det kan vara för fågel.
renate
Här kan du kanske hitta fågelljud.
Natur
Virgo
Ja, det var ju en bra länk! sad.gif
zaaritha
Anna rispan: hittade du "din" fågel??
Jag är nyfiken vad det var för fågel!!! blink.gif
anna_rispan
Har inte hittat något ljud som passar riktigt. Det kan ju va ett extraljud, inte den vanliga sången. Fåglar har ju en hel repertoar med olika ljud. Jag letar vidare efter fågelsiter där jag kan ställa frågan.

Hoppas ändå att det är någon här som kan. *håller tummarna*
Dzad
Länken går till en gif-bild, men www.snf.se tycker jag inte verkar ha så mycket ljud heller. Eller vilken undersida skall man till?
Hittade en sida med tre fågelljud, men jag vill ha fler. smile.gif
Boxer
Min sambo som har pippi på fåglar säger att det tveklöst en järnsparv.
pisanggoreng
Här finns en del från SNF!
Boxer
Järnsparv

P2:s fågelarkiv
anna_rispan
nej tyvärr så lät det inte. som järnsparven. om det inte är så att det är nåt varningsläte då?? det lät liksom, skreeek skreeek skreeek, som när det nå osmort på en cykel. ingen melodi alls....
KURT
Bästa beskrivningen av fågellud tycker jag att Erik Rosenberg har i den klassiska fågelboken "Fåglar i Sverige".
Tesa
Det kanske var en stare...de kan låta hur som helst...
et tår hade vi en som lät som när svärfar klöv ved med kilar "piuing piuing" nåt......och ett annat år hade vi en som lärde sig vissla "Tjo vad det var livat"
För ett par år sedan så var det en som lät om en sirén....såna där man hör på marknader..."ouiiio uiiiio uiiio"
Just nu sitter det en hel flock på TV-antenn och jag kan svära på att de tär inte 2 som låter lika....rena kakafonin...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon