Suicide
Hejsan.

Jag fick den här växten av ett par kompisar en gång. Jag försöker att inte ha ihjäl alla mina blommor så jag behöver hjälp med lite skötselråd till den. På krukan står det att det är en fikus men inte vilken specifikt. Någon som kan identifiera den?
Om ni har råd till hur den bör skötas och om den klarar av att bli lite naggad så berätta gärna, annars kan jag, när jag har namnet, söka upp informationen via google.
En sak till, vid en närmre granskning märkte jag att den hålls på plats med hjälp av gummiband på stammen, så den inte blir så bred och spretlig. Ska gummibanden sitta kvar eller det är bara för transporten från affären? Mår den dåligt av dem?

Tack för hjälpen i förhand.
wolkenkrabber
det är en häng/klätter fikus, Ficus pumilla heter den på latin itne så såker på stavningen, det ända jag vet är att den itne gilalr att torka ut, när min gjorde det föll bladen, tror iten den är allt för ljusberoende eftersom den växer i undervegetationen, rätta mig om jag har fel tack smile.gif
Suicide
Snabba svar, trevligt.

Bladen sitter fast i stammen med gummiband. ska de bort så den kan få klättra/hänga eller ska de sitta kvar så den håller sin form?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en klätterfikus Ficus pumila en av de svåraste att hålla vid liv tycker jag, den ska alltid hållas jämnt fuktig, ej dyngsur och inte snustorr (vid för hård torka dör den). Den gillar heller inte gassande sol, den brukar trivas utomhus under sommare i ett mera halvskuggigt läge. Om den trivs brukar den växa sig stor ganska snabbt.

Gummibanden kan vara kvar de är där för man bundit upp växten med dem och de verkar inte påverka växten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon