Ylva i Dalarna
Jag ska odla grönsaker i pallkragar med markväv under och kom då på idén att placera dem delvis under lönnen eftersom inget annat kan växa där pga. rötterna. Mot söder blir det ljust och soligt för grönsakerna fast de är under lönnen.
Men hörde då någon som sa att bilar som parkeras under en lönn blir alldeles kladdiga.
Hmmm, är det så hela sommaren eller bara under blomningen?
Tror ni man kan ha sina grönsaksodlingar under lönnen eller inte?? Sallad med lönnkladd är kanske inte så gott?

wacko.gif

Ylva
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar vara under lindar som bilarna blir kladdiga under lönnar brukar det inte bli kladdigt.
Fenja
Här läcker lönnarna också, man får schamponera av det från bilarna
Mvh
Fenja
Cilla
Det är säkert lössens exkrementer som gör det sockerkladdigt under vissa lönnar. På grönskaer tror jag inte det blir något problem.
Ylva i Dalarna
Hej!
blink.gif
Får väl testa med pallkragarna där då...men sallad med lössexkrementer, är det så lyckat?
Fasen också vilket urfånigt problem!! Det är ju en toppenplats ur alla andra aspekter. wacko.gif

Ylva
Cilla
Låter äckligt med exkrementer, men lössens tror jag består mest av socker... Lätt att skölja bort är det iallafall. Äckligare tycker jag det är med sniglarnas slem över sallaterna, och de går inte att få bort med sköljning heller...

Lössen brukar vara som aktivast i början av sommaren, då det iallfall kan vara bra med en liten fiberduk över de späda grönsakerna. Eller en glasruta som står snett lutad över pallkragen?

Jag skulle testat om jag vore du. Kanske blir det heller inget lusår i år!
Ylva i Dalarna
Tack Cilla, jag får tro på dig. Det blir under lönnen i år i alla fall.

Ylva rolleyes.gif
amaira
Jag har aldrig några problem med "kladd" under mina lönnar. Min bil står alltsom oftast under en stor lönn.
Big Gardener
I "min" verksamhet har jag märkt att klagomålen om honungsdagg (sotdaggssvampar som växer i lusexkrementer) från lönnar framför allt kan kopplas till naverlönn, Acer campestre. Skogslönn (Acer platanoides) och Tysklönn (Acer pseudoplatanus) verkar vara mindre drabbade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon