|
Em_I_Am
27-03-2005, 16:20
Jag har som sagt en altan... Jag är så förälskad i änglatrumpeter. Har aldrig haft någon eftersom jag aldrig haft möjlighet att ha någon pga för liten balkong osv. Men nu när jag har altan så.... MEN! Jag har en 2-årig son och jag vet ju att änglatrumpet ska vara giftig. Vågar man ha en eller är dem så äckliga att äta att småbarn inte brukar sätta i sig dem? Hur har ni som har barn gjort? Inga giftiga växter tills barnen är stora eller? Vill ju itne att det ska hända nåt dumt här....
Lady Hamilton
27-03-2005, 17:03
 Jaa..duu.., det är ju du som bäst känner ditt barn...... Och 2 åringar är ju både "små" o "stora" Jag har i allafall gjort så att mina barn fått haft "egna krukor" o fått tillåtelse att plocka blommor på "vissa" ställen i rabatten. Och för mig har det fungerat bra. Barnen har låtit bli det som är "mammas" o själva fått "vårda ömt" eller "rasera" det som varit deras. Exempel på deras växter har varit *Smultron, *Jordgubbar, *sallad, *ärtor *Ringblommor *Blandade blommor med fina färger dvs det som varit gått att stoppa i munnen eller fint att plocka i en bukett. Men olika saker fungerar på olika barn. En annan sak som jag gjorde det var att tala om att den o den blomman är farlig o att man blev sjuk om man åt den t.ex. liljekonvaljer o hur viktigt det var att tvätta händerna efter att man plockat dem. Hoppas att det är flera som kan ge dig lite tips
Em_I_Am
27-03-2005, 17:09
Tack Hamilton! Jaa det ÄR svårt. Kanske jag väntar ännu ett år. Det är lite svårt att få småttingar att förstå att det inte bara är som mamma säger och att man då kan göra det iallafall bara inte hon ser hehe. Men å andra sidan bor jag inte på landet så jag har ständig översikt över honom.
Fast förra året hade jag massor av blomman för dagen o deras fröer är visst giftiga har jag nu fått reda på... Det som jag alltid betraktat som en "barnblomma" eftersom jag själv alltid fick så det när jag var liten pga de stora fröerna o snabba reslutatet.
Lady Hamilton
27-03-2005, 17:20
Kanske du kan låta ditt barn så en solros i år? Då får du en liten föraning om det är någon "blivande" trädgårds mästare, o det är ju inte hela världen om något skulle gå fel. Min son var 5 år............... Han skulle appsolut ha egna trädgårds handskar, själv välja "fin" fröpåse som skulle sås. KAN SJÄLV! lät det när han skulle så......... På med jord, petade ner frön..... Vattnade (naturligt vis med egen vatten kanna. När allt var klart slet han av sig hanskarna o ropade förtvivlat -Jag har inte fått några GRÖNA fingrar!  De du!
Em_I_Am
27-03-2005, 17:23
HAHAH men herre gud vad gulligt!!! Nää jag har inte heller några gröna fingrar vill jag lova. Dem är så roliga dem små grynen. Joo jag har faktiskt tänkt att ge honom en sån där liten solros man kan ha i kruka och nåt som är gott att äta. Förra året rensade han mina tomatplantor totalt... Han smakade till o med på alla dem som ännu inte mognat. Mamma fick snällt köpa tomater i affären om hon ville ha några
Farbro-Barbro
28-03-2005, 09:29
Vad bra att detta ämne kom upp, jag har också småttingar. En 2 1/2-åring och en 10-månaders (som kommer att knalla runt lagom till sommaren). Hade tänkt att så spikklubba, men min mamma sa att den är giftig. Tänkte vara så tuff att så den iallafall, men nu vete katten när jag läser ovanstående inlägg  Lill-tjejen brydde sig inte om mina blommor förra året, men nu har vi en ny matglad krabat som kan se mina gröna växter som bra bukfyllnad Stämmer det att spikklubban också är giftig? Mvh Farbro-Barbro
Åsa, mälardalen zon 2
28-03-2005, 09:50
Japp spikklubban är också giftig: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/dat...ur/datustr.htmlDet är dock mycket ovanligt att små barn blir förgiftade av växter som inte har lockande bär, de enda jag vet ibland blir förgiftade av spikklubba och änglatrumpet är tonåringar. Ska man rensa trädgården från allt som är det minsta giftigt får man ta bort det mesta ex. potatis(blast och bär giftiga), tomat(plantan är giftig), lobelia, blomstertobak, stormhattar, julrosor, fingerborgsblommor, Anemonväxter(blåsippa, vitsippa m fl), blomman för dagen, kaprifol, try, liguster mm.
Farbro-Barbro
28-03-2005, 11:03
Hmmm, på länken som du bifogade står det att spikklubban är illaluktande? Stämmer detta? Någon som vet?
Mvh Farbro-Barbro
Em_I_Am
28-03-2005, 11:53
Tack för era synpunkter. Jag har bestämt mej för att det förmodligen blir en ängel ändå. Jag lämnar ju inte sonen utan uppsikt så klart. Och om nu även tomatplanta o potatisblast oxå är gifitiga så kan man ju inte skydda dem från precis ALLT! Tänkte baxa in den i ett hörn där man inte går så mycket så att det inte blir för frestande. Läste någonstans att spikklubbor o änglatrumpeter är giftiga men smakar inte gott så OM något skulle åka in i munnen spottas det ut. Däremot ska man tvätta händerna om man pillat mycket med plantorna och INTE klia sig i ögonen efteråt då det kan bli en liten reaktion av det. Tror att det är som med det mesta... ska man förgiftas behövs det nog lite mer mängder än ett litet smakprov för att det ska vara farligt. Kom även på att min sons DAGMAMMA hade tre änglar hos sig förra sommaren. Har inte nån av hennes dagbarn förgiftats lär nog itne min knatte göra det heller.... Men samtidigt som man håller försvarstal i huvudet för att kunna köpa en så säger den där andra rösten att jag är en dålig mamma som skaffar något som faktiskt kan vara farligt.... Min mamma hade en underbar mörkt lila o vit datura eller spikklubba förra året och den luktade INTE!  Men det finns så klart många sorter.
Em_I_Am
28-03-2005, 15:25
Nu har jag beställt 2 änglar.... en pink favorit och en carmencita carmencitapink favorit
Farbro-Barbro
28-03-2005, 15:49
Var beställde du dina änglar? Den cremevita var helt underbar! Mvh Farbro-Barbro (som antagligen också kommer att vara en dålig mamma, så mina tankar får väl gå till dig under sommaren  )
Em_I_Am
29-03-2005, 22:08
Farbror-Barbror! Här kan du beställa änglar: Skavkulla handelsträdgårdDem skickas när vädret tillåter, rotade plantor och inte heller så värst dyra  Haha jaa men välkommen i klubben då! Men vi får väl kompensera med lite gott till dem små istället. Tänkte på smultron eller jordgubbar men jag får se.
Em_I_Am
30-03-2005, 12:15
cic: nej men det är ju inte så dumt alls! Dem förväxlas ofta. Det finns tom butiker som "felmärker" dem. De är ju ganska lika varandra trots allt.
Mia, zon 3
30-03-2005, 15:03
Min son var 2 i somras, och han rörde aldrig änglatrumpeterna.... Men det går ju inte att jämföra rakt över, så klart. Fast jag tror nog att det är bra att man kan försöka få in "tänket" från början; vissa saker äter man, vissa inte. Har tillexempel mycket aklejor bland smultronen, de är också giftiga.Han åt smultron hela sommaren - de röda, de rosa, de vita, de gröna samt smultronblommorna..... Men inte en enda aklej-knopp åkte med.
CITAT (Em_I_Am @ 30-03-2005, 13:15) cic: nej men det är ju inte så dumt alls! Dem förväxlas ofta. Det finns tom butiker som "felmärker" dem. De är ju ganska lika varandra trots allt. :) Precis!! Här tex.!! Men jag har "surfat runt" och lärt mig den stora skillnaden.. Spikklubbor frösår man, och trumpeter tar man sticklingar av..
Em_I_Am
30-03-2005, 16:46
Hoppsan! jag som just nu fröfrossar i aklejor OCKSÅ!! Snacka om giftbomber här hemma. Får nog kompensera det med massor av smultron, tomater (även de giftiga har jag nu lärt mig hehe), jordgubbar...
Cic: Du har helt rätt ang fröer o sticklingar. Så här skriver Gröna Rum om skillnaden: "Änglatrumpet och spikklubba tillhör båda samma släkte, som på botaniskt heter Datura. Spikklubba tillhör arten Datura stramonium medan änglatrumpet är ett samlingsnamn för flera arter, bl andra Datura suaveolens, Datura candida och Datura sanguinea. Den sorten du köpt tillhör troligen arten Datura sanguinea. Det är helt rätt att änglatrumpet förökas med sticklingar och spikklubba med frö. Brugmansia är en synonym till Datura, numera använder man dock Datura nästan överallt. "
Åsa, mälardalen zon 2
30-03-2005, 16:58
Det som gröna rum skriver stämmer inte till 100%. Förr i tiden hörde änglatrumpeter till samma släkte som spikklubban = Datura men numera ska änglatrumpeterna höra till släktet Brugmansia men det gamla namnet hänger fortfarande kvar i handeln. Det kommer dock ut en ny version av kulturväxtlexikonet snart och vem vet de kanske har ändrat alltihopa en gång till, vissa växter byter namn hela tiden.
Em_I_Am
01-04-2005, 19:41
Ja jisses vilken röra! Just när man tror att man kommit på det så är det ändå inte riktigt så  Men jag tror jag håller till godo med att BÅDA växterna är underbart vackra  Måste bara komma ihåg att vattna vattna vattna o mata
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|