Full version: Rankspenat, igen
Eva i Skåne
Jag fick fröer till rankspenat av Helen smile.gif

Min fråga är nu om de kommer gro när de står inne? Helen trodde inte det. Vet du Kerstin eller någon annan?

Här nere har vi ju fått vår nu så jag tänker att det är för sent att sätta ut dem nu unsure.gif . Då får det kanske bli kylen istället??? (Inte populärt.)

Jag sådde för en vecka sedan. De står inne och inga livstecken ännu.
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt runåbergs såinstruktioner verkar det som om rankspenat har fröer som man bör kallstratifiera, så några veckor i kylen kan de nog behöva
Eva i Skåne
Men fröerna har suttit kvar ute på busken hela vintern och är inplockade för en månad sedan. Räcker inte det?
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror på, var fröerna torra så är det inte säkert att kylan de fått funkat, fröerna bör vara fuktiga när man kallstratifierar för att man ska väcka fröet ur vilan. Hellst ska fröet även ha börjat svälla när man sätter in kallstratifieringen.
Helen i Piteå Zon 5
Hur kallt har ni det på nätterna hos dig Eva? det kanske räcker för att dom ska gro. Om det inte gror för dig, så skickar jag dig en planta tiill sommaren. / Helen
Eva i Skåne
Har ingen riktig koll på nattemperaturen, 5-6 plusgrader gissar jag på.
Jag sätter ut krukorna imorgon och avvaktar om något händer.
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Eva i Skåne @ 27-03-2005, 22:14)
Har ingen riktig koll på nattemperaturen, 5-6 plusgrader gissar jag på.
Jag sätter ut krukorna imorgon och avvaktar om något händer.

Håller tummarna! / Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon