Full version: penstemon
Em_I_Am
Hej!

Beställde fröer av Penstemon X Mexicale ´sunburst ruby´. Någon med erfarenhet av denna växt? Är den lika fantastisk som den ser ut på bild? Lättsådd eller svår? Hade velat ha den i både rabatten o i urna...

Kika här för bild: penstemon
kerstin z5-6
Ja lättsådd, men icke härdig i Sverige, rek i stället P barbatus jingel bells som är helt härdig i z 5-6 o är röd , namnhybrider är väldigt ofta klent härdiga sad.gif
Här kan du hitta flera härdiga Penstemoner att så
perenna lista -P
Här en annan P ovatus

Em_I_Am
vad synd sad.gif Visst var dem andra penstemonerna snygga på sidan du länkade till, men ändå inte lika fina som den tycker jag.... Men prova kan man ju alltid. Bor i södraste småland på skåne gränsen så jag hoppas att dem snälla vintrarna kan skona den. Om jag täcker den ordentligt. Ska även prova att ha den i en urna och övervintra i källaren. Har en ljus sådan, kall men inte frost.
Konstigt att dem skriver att den tål så många minusgrader då... mad.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag ser att det står -25gr. du kan pröva, får du många plantor så spelar det ju ingen roll ifall du lämnar några ute. /Helen
Em_I_Am
nej precis så tänkte jag. tar in en del o låter resten stå kvar men täcka det lite för säkerhets skull.
kerstin z5-6
Den som odlat just den sorten beskriver de som ibland bienn i alla fall ..alltså tvåårig - i alla fall i Stockholmstrakten,så har du tur kan de klara i alla fall två somrar -sen får du hoppas på självsådder -Sätt dem torrt , väldränerat och soligt -penstemoner gillar inte vatten i större mängder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon