Beställde fröer av Penstemon X Mexicale ´sunburst ruby´. Någon med erfarenhet av denna växt? Är den lika fantastisk som den ser ut på bild? Lättsådd eller svår? Hade velat ha den i både rabatten o i urna...
Ja lättsådd, men icke härdig i Sverige, rek i stället P barbatus jingel bells som är helt härdig i z 5-6 o är röd , namnhybrider är väldigt ofta klent härdiga Här kan du hitta flera härdiga Penstemoner att så perenna lista -P Här en annan P ovatus
Em_I_Am
27-03-2005, 20:27
vad synd Visst var dem andra penstemonerna snygga på sidan du länkade till, men ändå inte lika fina som den tycker jag.... Men prova kan man ju alltid. Bor i södraste småland på skåne gränsen så jag hoppas att dem snälla vintrarna kan skona den. Om jag täcker den ordentligt. Ska även prova att ha den i en urna och övervintra i källaren. Har en ljus sådan, kall men inte frost. Konstigt att dem skriver att den tål så många minusgrader då...
Helen i Piteå Zon 5
27-03-2005, 21:02
Jag ser att det står -25gr. du kan pröva, får du många plantor så spelar det ju ingen roll ifall du lämnar några ute. /Helen
Em_I_Am
27-03-2005, 22:03
nej precis så tänkte jag. tar in en del o låter resten stå kvar men täcka det lite för säkerhets skull.
kerstin z5-6
28-03-2005, 10:02
Den som odlat just den sorten beskriver de som ibland bienn i alla fall ..alltså tvåårig - i alla fall i Stockholmstrakten,så har du tur kan de klara i alla fall två somrar -sen får du hoppas på självsådder -Sätt dem torrt , väldränerat och soligt -penstemoner gillar inte vatten i större mängder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.