Full version: vitlök
peterinas
vill testa att sätta en vitlöks klyfta själv . men vad bör man tänka på? har ni några bra ideer smile.gif

mvh Peter
pisanggoreng
vanligtvis sätter man på hösten, men du kan ju sticka ner några klyftor nu om du vill. kanske blir det inte jättestora lökar till sommaren, men blasten är ju god den med.

blasten på de jag satte i höstas är nu runt en dm hög.
peterinas
ska man sätta dom inne eller ute ? och kallt eller varmt och ljuset? lika bra o fråga så att stackarna inte dör sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är nya lökar du är ute efter så sätter du dem utomhus när jorden rett sig och gödslar och vattnar väl under sommaren. Vitlök är en hungrig gröda. Är det blast du vill klippa likt gräslök, så kan du sätta ner klyftor i en vanlig kruka inomhus.

Testa även höstsättning ifall du har trädgård, köp helst utsäde då får du sorter som passar vårat klimat man brukar få bäst resultat då. Kostnad för utsäde är en engångskostnad man kan ta eget utsäde från skörden sen. Ställen där man kan köpa bra utsäde är ex. hos Törnviks frö eller hos Åke Truedsson (tomatklubben). Vitlöken sätts ganska sent på säsongen vitlöken ska inte gro innan kylan kommer i höstas planterade jag i november.

Här är bild på de 3 sorter jag odlar för närvarande:
peterinas
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-03-2005, 20:43)
Om det är nya lökar du är ute efter så sätter du dem utomhus när jorden rett sig och gödslar och vattnar väl under sommaren. Vitlök är en hungrig gröda. Är det blast du vill klippa likt gräslök, så kan du sätta ner klyftor i en vanlig kruka inomhus.

Testa även höstsättning ifall du har trädgård, köp helst utsäde då får du sorter som passar vårat klimat man brukar få bäst resultat då. Kostnad för utsäde är en engångskostnad man kan ta eget utsäde från skörden sen. Ställen där man kan köpa bra utsäde är ex. hos Törnviks frö eller hos Åke Truedsson (tomatklubben). Vitlöken sätts ganska sent på säsongen vitlöken ska inte gro innan kylan kommer i höstas planterade jag i november.

Här är bild på de 3 sorter jag odlar för närvarande:

tänkte mest på vitlös klyftor . använde det i matlagningen idag och ideen slog mig då smile.gif och maten blev god smile.gif
Susanne i Linköping
Åsa! Vad heter sorterna på din bild? De ser jättefina ut!
Åsa, mälardalen zon 2
Från vänster
Christo får fina lökar med en massa klyftor, vilket är en liten nackdel för små klyftor är jobbigare att skala. Brukar gå bra att lagra.

Thermidrome funkar bra hos mig och ger ganska fina lökar de med men jag vet att detta är en kinkig sort, minsta stress och den får stresslökar. Brukar gå bra att lagra.

Hammar får jätteklyftor = lättskalat. Brukar dock inte gå att lagra så länge den sorten brukar vara den första som börjar skrumpna.
Susanne i Linköping
Tack Åsa för svaret! Hammars jätteklyftor låter trevliga, den kanske jag försöker testa någon gång, annars låter det som om Thermidrome blir min förstahandssort även i fortsättningen. Den går mycket riktigt bra att lagra, jag har inte sett några lagringsskador alls än, och stresslöksproblemet var inte alltför stort i somras.

Vitlök är ju bara sååå trevligt att odla, och vitlöksflätor blir fina presenter också! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon