Thomas Wahlqvist
Hjälp jag har hittat en svamp på stammen, mitt gammla Plommonträd som är så vackert, det fyller 51 år i år.
Kommer det att vara de sista åren?
Cilla
Du menar att det är en ticka som växer ut? Dessa är normalt hårda och liknar ett halvt, upp och nedvänt tefat som sitter fast hårt. Finns en mängd olika arter. Vissa är tecken på svaghet, vilket inte är underligt på ett så gammalt plommonträd, och bidrar till att åldrandet påskyndas. Andra angriper ckså frisk ved och leder till snabbare stopp av näringstransport i trädet. Vad man gör ed själva fruktkroppen spelar mindre roll, det är mycelet, svamprötterna, som är problem för trädet.

Andra gula mer svampliknande svampar med stam och hatt kan vara honungsskivling, och dessa är det värre med. De dödar snabbare.

Sätt ett vackert plommonträd i närheten av ditt gamla och njut av ditt äldre plommonträds sista fas i livet.
Thomas Wahlqvist
Ja det är en hård ticka.
Om jag gödslar och fixar lite.
Vinner jag nåt på det?
Synd att jag har 15 st nyplanterade träd, jag vill ha plommonet kvar, de andra är i formatet sugrör till kvastskafft.
Cilla
Om du tar bort grässvålen under hela kronan och särskilt under ytterkronan och där lägger kompost, kogödsel eller sår i gröngödslingsväxter, stärker du trädet och har möjlighet att förlänga dess kamp med tickans mycelium. Har du dessutom tur är det en ticka som verkar långsamt. Många gör det och som sagt 50 år är gammalt för att vara plommon. Säkert har ingen jordförbättring skett under dess levnad, det kan vara hög tid.

Grässvålar är ofta inte svåra att ta bort, det är ytligt man ska gräva. Man sticker spaden horisontellt ca 5 cm under marknivå så får man med merparten av gräsrötterna utan att skada trädrötterna. Lägger man grässvålen upp och ned och lägger på kompost mm har man syresatt jorden samtidigt som man stör gräset. När det växer igen kan man göra om det, och då är det ännu lättare och brukar kunna göras med en kratta.
Thomas Wahlqvist
Ja du har rätt, det är en bra kur i allmänhet, så kanske lever det lite extra länge.
Tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon