Storpotäten
27-03-2005, 20:51
Hej.
Min svärfars tomt är vad han kallar vattensjuk. Han menar på att han behöver sätta ett par träd som hjälper till och suger upp vattnet. Han vill inte att de ska bli för höga eftersom de då skuggar för mycket av tomten. Han har själv funderat på kortvuxna björkar.
Jag vet att det finns flera trädexperter här. Kan någon av er ge en kommentar till svärfars problem och kanske ge förslag på passande träd?
Storpotäten
27-03-2005, 23:10
Ingen?
Kan passa på att tillägga att tomten i fråga ligger i zon 1.
zaaritha
27-03-2005, 23:17
Al--är ju bra på "vattensjuk" mark! men, den blir hög, fast det tar många år!!!
Hassel, kan klara blöta!
Anna i Örsjö
28-03-2005, 07:15
Hej!
Pil älskar vatten och den kan du ju hamla så blir den i den höjden du vill ha. En varning för pileträden är att de kan söka sig långa sträckor fram till vattenledningar och in i dessa men finns det tillräckligt med vatten där de är blir dom jättefina.
Anna i Örsjö
Hannele
28-03-2005, 08:38
Dränera.
Poppel... samma fel dock som med pil, kan täppa till vattenledningar.
Så dränera först!
Jag skulle gå på din svärfarsförslag. Björkar är suveräna på dricka vatten. Nu finns det väl också lite olika sorter som inte blir så stora. Kanske en parasollbjörk, den där som växer med grenarna neråt, då blir den ju inte så hög...
Big Gardener
31-03-2005, 09:45
Jag har ett par förslag som kan passa, men naturligtvis är det en fråga om vad din svärfar anser vara högt. Men eftersom du säger dig ha läge i zon 1 finns det några, mycket vackra träd som skulle förgylla vilken trädgård som helst.
Cercidiphyllum japonicum - Katsura (kakträd) är ett fantastiskt träd som gärna blir flerstammigt, växer ganska långsamt och blir 6-10 meter högt, men jag har sällan sett exemplar som är över 8-9 meter och de flesta exemplaren ligger på 5-7 meter. De har väldigt skira och ljusgröna, hjärtformade blad. Trädet kallas kakträd eftersom bladen luktar spunnet (bränt) socker när de faller på hösten. Är vattentillgången i marken god blir höstfärgerna fantastiska, sprakande gult.
Alnus icana 'Laciniata' -Flikbladig al är eb al som inte blir så stor (7-10 meter) samtidigt som bladen är flikiga, som namnet antyder. Den trivs dock inte så bra på de tyngsta lerjordarna.
Alnus sinuata - Sitkaal finns att få tag i som häckväxt eller ungträd. Den blir inte mer än 7 meter hög.
Björk som föreslås är också en växt som suger mycket vatten. Om en liten björk önskas bör valet då ligga på tårbjörken, Betula pendula 'Youngii' som inte blir högre än 5-6 meter.
Både poppel och salix är träd som växer i fuktig mark men är jorden fördelaktigt fuktig kan träden bli mycket stora.
Jag vill instämma i Big Gardeners Katsura-lovsång. Jag har ett träd och det är bara till glädje!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.