Full version: Klena växter
Psykofarmaka
Detta är ju mitt första år som fröförökare...så ha tålamod med mina frågor sleep.gif
Jag har satt bland annat pelagonier, petunior och stockros samt blåsvingel. Men det är pelagonierna och framförallt stockrosen som jag är lite orolig för.
De skjuter iväg ganska mkt på höjden. Nu har jag dem visseligen bara i förnstret..inga lysrör eller dyligt, tyvärr sad.gif
Men finns det något man kan göra så de stannar upp i växandet uppåt och koncentrerar sig på att växa mer på bredden ??

Kan man knipsa av dom lite eller sleep.gif .......eller är det bara lysrör som gäller ?
Em_I_Am
ett amatör svar från mej:
just stockros vet jag inte om jag vågat knipsa i. däremot hade jag försökt med lite mer ljus.
Fenja
Ställ dem gärna lite svalare om du har möjlighet, då minskas tillväxten något. Du kan toppa åtminstone pelargonerna när de har fått 4-6 karaktärsblad. Stockrosen tror jag inte att du ska toppa. Givetvis vill fröplantorna stå så ljust som möjligt också.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Du kan inte toppa stockrosen .Har du lägenhet med balkong ? eller trädgård men inget växthus , kan du sätta ut sådderna i alla fall dagtid i en plastback med flera lager fiberduk ihopknycklad över -
Svalare inne brukar innebära mörkare och då ränner de i alla fall -
Annars är ett lysrör över det bästa alternativet tills du kan börja avhärda ute
Christoffer
Jag vet inte hur man gör med just de växter som du odlar, men när det jag odlat växte för mycket uppåt och fick klena stjälkar, så ställde jag de svalare, gav de mera ljus (ej värme), och blandade ut jorden med mera sand, så att de fick ännu mindre näring än den vanliga såjorden man kan köpa i plantskolor.
Psykofarmaka
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-03-2005, 10:58)
Du kan inte toppa stockrosen .Har du lägenhet med balkong ? eller trädgård men inget växthus , kan du sätta ut sådderna i alla fall dagtid i en plastback med flera lager fiberduk ihopknycklad över -
Svalare inne brukar innebära mörkare och då ränner de i alla fall -
Annars är ett lysrör över det bästa alternativet tills du kan börja avhärda ute

Ska testa detta smile.gif

Har ställt ut mina sådder i en plastback med fiberduk över. Lade även i en termometer för att se hur varm det blir. Nu mitt på dagen är det ju 25 grader och då har jag bara ett lager fiberduk över och resten lindat runt om.
Blir det för mkt ljus för växterna om man bara har ett lager?
kerstin z5-6
det ser du genast på bladen som vitnar , men jag gissar att ett lager dagtid är ok -så gör jag inne i växthuset första dygnen biggrin.gif
Psykofarmaka
Ok....tackar för tipset smile.gif
Då kör jag på så här ett tag tongue.gif
Em_I_Am
en liten fråga ang blåsvingeln.... har just sått den o väntar på resultat. tog det lång tid innan den grodde eller?
Dzad
CITAT
det ser du genast på bladen som vitnar

Är det allmänt så, t.ex. med citrus, att bladen blir vita och färglösa av för mycket ljus?
En av mina små citronplantor som får mycket sol fick helt vita blad för ett antal dagar sen... en liten del av ett blad förblev grönt. smile.gif
Fredi
CITAT (Em_I_Am @ 03-04-2005, 13:41)
en liten fråga ang blåsvingeln.... har just sått den o väntar på resultat. tog det lång tid innan den grodde eller?

Det tog nästan två veckor innan min blåsvingel grodde. Du täckte väl inte över fröerna?
*Xerxes*
Min blåsvingel grodde på 4 dagar , jag täckte över väldigt tunt med såjord , hade plast över och ställde sådden i ca 23-23 C.
kerstin z5-6
Blad kan ju vitna av många orsaker -men en är ovana vid starkt solljus, vind en annan osv .. och för hastig omflyttning till ny miljö utan solskydd kan mycket väl vara orsaken smile.gif
Em_I_Am
CITAT
Det tog nästan två veckor innan min blåsvingel grodde. Du täckte väl inte över fröerna?

Joo... men tunt. Precis så det täckte lite. Borde jag försöka pilla fram dem lite försiktigt? Jag täckte sådden med plastfolie med hål i men har inte "stoppat" om det riktigt heller utan det kommer luft igenom. Har ganska varmt under från elementet nu. Tänkte stänga av det när sådden kommit igång.
TeliaNet
CITAT (Psykofarmaka @ 27-03-2005, 22:53)
Detta är ju mitt första år som fröförökare...så ha tålamod med mina frågor sleep.gif
Jag har satt bland annat pelagonier, petunior och stockros samt blåsvingel. Men det är pelagonierna och framförallt stockrosen som jag är lite orolig för.
De skjuter iväg ganska mkt på höjden. Nu har jag dem visseligen bara i förnstret..inga lysrör eller dyligt, tyvärr sad.gif
Men finns det något man kan göra så de stannar upp i växandet uppåt och koncentrerar sig på att växa mer på bredden ??

Kan man knipsa av dom lite eller sleep.gif .......eller är det bara lysrör som gäller ?

längdökningen styrs av fytokrom som tar långt ut på spektrumet.(osynligt ljus)
får inte växten ljus på klorofyllet så tas strålningan upp av fytokrom.
fytokrom talar om för växten när det är natt och dag och när det är höst.
TLD 840 är det enda lysröret som bestrålar fytokromet, vilket är viktigt.
kerstin z5-6
Du behöver inte pilla fram fröerna -de kommer upp själva smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon