Full version: märklig suckulent
snofsan
Se näst. Här bidde för många fel.
snofsan
Om man inte håller efter den här suckulenten kan den växa upp till taket, när taket tar emot vänder den och fortsätter växa i 90-graders vinkel och växer tills den stjälper - om man inte binder upp den förstås.

Jag har hållit min nere genom att låta den stå kallt på vintern och ute på sommaren.

På bilden ser man nästan toppen - den är ungefär 2 meter hög.

Jag har en liten planta också på en halv meter cirka som jag gödslade hejvilt förra sommaren. När de riktigt varma dagarna i juli-augusti kom såg det ut som om den tänkte blomma. En stor gul bulle med skaft - men den hann aldrig slå ut och blomma innan de kalla dagarna tog över.

Man ser de stora taggarna på bilden men den har fullt med små på bladen som man känner i fingrarna men knappt kan se.

JÄTTESUCKULENT
ÄR DET NÅGON SOM KAN SÄGA VAD DEN HETER?

Snofsan (en gång till eftersom det blev fel i länken innan)
Christer i Falköping
Länken fungerar inte, men är det den du har i ditt album? Tror i sådana fall att det är någon form av opuntia, men det är bara en gissning. Du skall nog inte göda den så mycket, suckulenter bor ju karga områden utan vare sig vatten eller allt för mycket gödning.
Christer.
niklaswik
Vilken rolig!! biggrin.gif

Men jag har ingen aning om vad det är..... wacko.gif

Du kanske kan maila dom som sköter Succseed, dom/han kanske vet. smile.gif

Tycker inte det ser ut som en opuntia...
wolkenkrabber
jag skulle tippa på att det är en Opuntia av något slag... alltså en kaktus och inte en succulent, men jag vet inte efternamnet dock
snofsan
Tack igen Niklas

Jag har skickat bilden och en beskrivning till SuccSeed. Jag hoppas dom vet vad det är för en växt.

Jag tror inte att den är en övergödd kaktus utan en succulent av något slag för mina syskons plantor beter sig likadant utan särskild gödning.

Förresten gödde jag den bara för att se vad som skulle hända. Den stod där mot söderväggen i zon1 bredvid mina coctailtomater och blev vattnad och gödslad samtidigt med dem. Och den fick då ansats till blomma för första gången, så något mystiskt är det allt med den här plantan i alla fall.

Men det är väldigt besvärligt att plantera om en sådan krukväxt. Man får klä sig i skyddskläder av läder......... rolleyes.gif

Snofsan
snofsan
CITAT (wolkenkrabber @ 28-03-2005, 11:48)
jag skulle tippa på att det är en Opuntia av något slag... alltså en kaktus och inte en succulent, men jag vet inte efternamnet dock

[QUOTE]

Du har nog rätt. Jag har surfat runt lite och upptäckt att det kanske kan vara en fikon-kaktus eller någon liknande opuntia. Men det finns ju bortåt femtitalet opuntior....

ohmy.gif

Har lagt in ett par bilder till som kanske någon känner igen.

En del opuntior kan ju bli upp till 6 meter höga! huh.gif
Zazu
jag tror inte att det är en kaktus eftersom den inte verkar ha areoler, men den verkar vara jättehäftig!
Dan i Nacka
Jag skulle gissa på en Brasiliopuntia brasiliensis
Jag har en liknande. Kolla på nätet efter fler bilder för säkerhets skull.
zaaritha
Instämmer med föregående svar!
snofsan
CITAT (Dan i Nacka @ 03-04-2005, 01:21)
Jag skulle gissa på en Brasiliopuntia brasiliensis
Jag har en liknande. Kolla på nätet efter fler bilder för säkerhets skull.

[QUOTE]
biggrin.gif
Jag håller med om att det kan vara en brasiliensis. Konstigt att jag inte hamnat på den tidigare så mycket som jag har surfat på opuntior.

Men jag tror att det avgörande var "brasiliopuntia" - då fick man en hel del träffar.

Det är den sort som är mest lik alla jag sett. Även formen på bladen, färgen och tjockleken så vitt jag kunnat se är densamma som min.

Kul att få reda på vad man har i sina krukor.

Jag har en namnlös till - men det får bli en senare fråga.

Tack för all hjälp.

Snofsan biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon